diumenge, 1 de maig del 2016

Lectures i homilia del diumenge VI de Pasqua

La pau la rebem d’Ell i cal que també nosaltres ens la donem mútuament perquè ens uneix com a germans. Som una comunitat cristiana vivificada per l’Esperit que, més que transformar el pa i el vi en el cos i la sang del Ressuscitat, també ens transforma a nosaltres.
Mn. A. Roquer
Lectura dels Fets dels Apòstols (Ac 15,1-2.22-29)
En aquells dies, uns que havien baixat de Judea ensenyaven als germans d’Antioquia que si no es feien circumcidar d’acord amb la Llei de Moisès no podien salvar-se. Això portà una desavinença i una discussió tan seriosa de Pau i Bernabé amb ells que decidiren que Pau i Bernabé, amb alguns més, pugessin a Jerusalem per tractar d’aquesta qüestió amb els apòstols i els preveres. Llavors els apòstols i els preveres, amb tota la comunitat reunida, decidiren d’elegir uns delegats i enviar-los a Antioquia junt amb Pau i Bernabé. Els elegits foren Judes, conegut també amb el nom de Bar-Sabàs, i Siles, homes que es distingien com a dirigents en la comunitat dels germans. Els donaren aquesta carta: «Els apòstols i els preveres saluden com a germans els germans no jueus d’Antioquia, de Síria i de Cilícia. Hem sabut que alguns havien vingut d’entre nosaltres sense la nostra autorització, us havien pertorbat amb les seves opinions i havien inquietat els vostres esperits. Per això hem decidit unànimement d’escollir uns representants nostres per enviar-vos-els junt amb els nostres estimats Bernabé i Pau, que han entregat les seves vides per la causa del nostre Senyor, Jesucrist. Els qui us enviem són Judes i Siles. Ells us exposaran de paraula això mateix que us diem per escrit, i és que l’Esperit Sant i nosaltres hem cregut que no us havíem d’imposar cap altra càrrega que aquestes indispensables: que us abstingueu de menjar carn sacrificada als ídols, de menjar sang i animals ofegats i de contraure un matrimoni entre pròxims parents. Fareu bé de guardar-vos de tot això. Adéu-siau.»
Lectura de l’Apocalipsi de sant Joan (Ap 21,10-14.22-23)
L’àngel em transportà en l’esperit dalt una muntanya gran i alta, i m’ensenyà la ciutat santa de Jerusalem, que baixava del cel, de la presència de Déu, i la glòria de Déu l’envoltava. Resplendia com les pedres més precioses, com un jaspi de transparència cristal·lina. Tenia una muralla gran i alta, amb dotze portes. A les portes hi havia dotze àngels i dotze noms gravats, que són els de les dotze tribus d’Israel. Tres de les portes miraven a llevant, tres al nord, tres al sud i tres a ponent. La muralla reposava sobre un fonament de dotze pedres que duia els noms dels dotze apòstols de l’Anyell. No hi vaig veure el santuari del temple, perquè el Senyor, Déu de l’univers, amb l’Anyell, és el santuari. La ciutat no necessita que la il·luminin el sol o la lluna, perquè la glòria de Déu l’omple de claror i l’Anyell li fa llum.
Lectura de l’evangeli segons sant Joan (Jn 14,23-29)
En aquell temps, Jesús digué als seus deixebles : «Qui m’estima farà cas del que jo dic; el meu Pare l’estimarà i vindrem a viure amb ell. Els qui no m’estimen no fan cas de les meves paraules, que no són meves, sinó del Pare que m’ha enviat. Us he dit tot això mentre era amb vosaltres, però el Defensor, l’Esperit Sant que el Pare enviarà en nom meu, us farà recordar tot el que us he dit i us ho farà entendre. Us deixo la pau, us dono la meva pau. No una pau com la que dóna el món. Que s’asserenin els vostres cors, no us acovardiu! Heu sentit que us deia: Me’n vaig, però tornaré. Si m’estimeu, us alegrareu de saber que me’n vaig al Pare, perquè el Pare és més gran que jo. Us ho dic per endavant perquè cregueu quan ho veureu.»
Homilia:
Ens trobem ja, pràcticament, en les acaballes del Temps Pasqual. Fa molts dies que vivim el fervor i la joia de la Resurrecció. I, com en totes les coses quan es fan llargues, correm el risc de que ens cansi. Tot cansa! És per això que l’oració d’aquest diumenge ens fa demanar no minvar –diu– en el fervor dels primers dies. No minvar en el fervor pasqual. També les primeres comunitats tenien dificultats i tensions entre els seus membres. A l’evangeli hi trobem paraules que asserenen el cor i donen pau i esperança. La promesa de l’Esperit Sant enfortirà la fe i la caritat d’aquelles joves comunitats.

El Crist ressuscitat continua present entre nosaltres. No és envà que sempre comencem la celebració amb aquesta salutació: “El Senyor sigui amb vosaltres”.

La pau de Crist no és “com la que dóna el món”. La pau de Crist ressuscitat conforta la nostra feblesa, supera la nostra por. La pau que dóna el món, a vegades, és més il·lusió que realitat; mentre que la pau que dóna el nostre Ressuscitat conforta la nostra feblesa, fins ens allibera de la por i de la mort. Al llarg del Temps Pasqual, fa que ens anem sentint més fortament esperançats.

La comunitat que formem és com la ciutat esplendorosa de que parla el llibre de l’Apocalipsi, fonamentada en la fe dels Apòstols, oberta a proclamar el missatge joiós de la resurrecció. Sense voler imposar res, però oferint allò que tenim i allò en que creiem.

Ens pot donar serenor. Sabem què podem esperar i en qui podem esperar. L’angoixa, la por, ens pot venir quan ens sentim sols i abandonats. La confiança en que estem en bones mans, ens asserena i ens conforta.

“Per això us ho he dit mentre estava amb vosaltres: l’Esperit Sant us ho ensenyarà tot i us farà recordar tot el que us he dit”. Això no és una frase bonica, no és un bon consell només. Les paraules de Jesús tenen una força avalada pel seu testimoni i el porten a dir: “Us deixo la pau, us dono la meva pau, no una pau com la que dóna el món”.

L’eucaristia pasqual que anem celebrant és la font que alimenta la nostra fe, l’alimenta i la fa créixer. Estem units al Crist ressuscitat per l’Eucaristia, celebració del misteri pasqual del Senyor. Jesús digué: “Qui menja la meva carn i beu la meva sang està en mi i jo en ell”.

La pau la rebem d’Ell i cal que també nosaltres ens la donem mútuament perquè ens uneix com a germans. Som una comunitat cristiana vivificada per l’Esperit que, més que transformar el pa i el vi en el cos i la sang del Ressuscitat, també ens transforma a nosaltres.

Voldríem tenir una Església poderosa, com si no tinguéssim prou amb una Església gloriosa. La Ciutat, la nova Jerusalem, no necessita que la il·lumini el sol ni la lluna; la glòria de Déu l’omple de llum!


Nosaltres, com els primers cristians, tenim la temptació de voler una imatge visible i amb poder. I no! El nostre santuari és Jesús, l’anyell sacrificat. I la glòria de Déu omple de claror total la seva humanitat... si no volem tancar els ulls a la seva llum, si ens deixem il·luminar per aquell que és la llum veritable.

dilluns, 25 d’abril del 2016

Homilia de la missa de l’aparició.

I, veritablement, si tenim un exemple de persona que segueix els preceptes és la Mare de Déu.
Mn. Jordi Sánchez
Homilia:
Benvolguts germans i germanes en Crist Nostre Senyor:

El teòleg francès ¿? diu que quan som batejats és un compromís de vida. I un compromís de vida és seguir els preceptes. Els preceptes els trobem a l’Antic Testament, concretament en el Pentateuc que són els cinc primers llibres de la Bíblia.

I, veritablement, si tenim un exemple de persona que segueix els preceptes és la Mare de Déu. La Mare de Déu amb un tarannà i amb unes petjades que ens deixa plenes d’amor, plenes de fraternitat, plenes de solidaritat, plenes d’acolliment, plenes de tots aquells valors i sentiments que Jesús, quan va estar entre nosaltres, volia que seguíssim.

Nosaltres com a batejats, nosaltres com a membres de l’Església, nosaltres com a pedres vives de l’Església que sapiguem, doncs, caminar; caminar per aquelles petjades plenes d’amor i amoroses que ens deix la Mare de Déu. Que sapiguem sempre estimar com va estimar la Mare de Déu.


I que recordem que Maria va ser mare a Betlem, però també va ser mare al Calvari. Que recordem que la Mare de Déu és Mare de Misericòrdia, però també és mare i representa les mares nostres que tantes vegades abracem i estimem. Que sapiguem abraçar a la mare de Jesús, que sapiguem abraçar-la plens d’amor per Jesucrist, el seu fill.

Que així sigui.

diumenge, 24 d’abril del 2016

Lectures i homilia del diumenge V de Pasqua

Per als cristians, la gran utopia és la Pasqua; perquè anuncia una nova manera de viure la fe. El nostre testimoni serà creïble si ens estimem de veritat, els uns als altres amb l’amor que ens sabem estimats.
Mn. A. Roquer. 
Lectura dels Fets dels Apòstols (Ac 14,21b-27)
En aquells dies, Pau i Bernabé se’n tornaren a Listra, a Iconi i a Antioquia. Confortaven els convertits de nou i els exhortaven que es mantinguessin fidels a la fe. Els recordaven que per entrar al regne de Déu hem de passar per moltes tribulacions. Ordenaren preveres en cadascuna de les comunitats, i amb pregàries i dejunis els encomanaren al Senyor, en qui havien cregut. Continuaren el seu viatge a través de Pisídia i arribaren a Pamfília. Després d’anunciar a Perga la paraula, baixaren a Atàlia, i d’allà se’n tornaren per mar a Antioquia, des d’on la comunitat els havia confiat a la gràcia de Déu perquè duguessin a terme l’obra que acabaven d’acomplir. Així que arribaren, reuniren la comunitat per anunciar-los tot el que Déu havia fet junt amb ells, i que Déu havia obert les portes de la fe als qui no són jueus.
Lectura de l’Apocalipsi de sant Joan (Ap 21,1-5a)
Jo, Joan, vaig veure un cel nou i una terra nova. El cel i la terra d’abans havien desaparegut, i de mar ja no n’hi havia. Llavors vaig veure baixar del cel, venint de Déu, la ciutat santa, la nova Jerusalem, abillada com una núvia que s’engalana per al seu espòs, i vaig sentir cap a l’indret del tron una veu forta que cridava: «És el tabernacle on Déu es trobarà amb els homes. Viurà amb ells, ells seran el seu poble i el seu Déu serà Déu-que-és-amb-ells. Els eixugarà totes les llàgrimes dels ulls i no existirà més la mort, ni dol, ni crits, ni penes. Les coses d’abans han passat.» Llavors el qui seia al tron afirmà: «Jo faré que tot sigui nou.»
Lectura de l’evangeli segons sant Joan (Jn 13,31-33a.34-35)
Quan Judes va ser fora del cenacle, Jesús digué: «Ara el Fill de l’home és glorificat, i Déu és glorificat en ell. Si Déu és glorificat en ell, és que també Déu el glorificarà en Déu mateix, i el glorificarà ben aviat. »Fillets, és per poc temps que encara estic amb vosaltres. Us dono un manament nou: que us estimeu els uns als altres. Tal com jo us he estimat, estimeu-vos també vosaltres. Per l’estimació que us tindreu entre vosaltres tothom coneixerà si sou deixebles meus.»
Homilia:
Em penso que després d’escoltar aquesta lectura de l’Evangeli ja està tot dit, no cal afegir res més!

Ens trobem, siguem-ne ben conscients, celebrant la cinquantena pasqual. Però Jesús el ressuscitat sempre serà present en la seva Església, en la persona del ministre que presideix la celebració, en les despeses eucarístiques del pa i vi, i en la seva pròpia paraula. Com es feu present en mig dels apòstols reunits amb Maria al Cenacle, també continua fent-se present en aquesta assemblea reunida aquí cada diumenge. I és aquí que es fa realitat allò de “Quan dos o tres es reuneixin en el meu nom, jo sóc en mig d’ells”.

La imatge més completa del poble reunit la trobem, sobretot, a la segona lectura quan ens parla de la nova Jerusalem. La presència de Déu es troba en mig del seu poble; i aquesta comunió entre Déu i el seu poble, la veiem a l’Església i, de manera molt especial, cada diumenge, que per això en diem el dia del Senyor.

Som el nou poble de Déu. El projecte de Jesús ressuscitat és nou i ben fonamentat. Els apòstols se senten amb forces per predicar la Bona Nova. L’Església dels començaments, com se’ns diu i com s’escriu també en el llibre dels Fets dels Apòstols, és una Església que camina amb comunitats que creuen, amb una fe que s’aferma en els seus cors.

Escoltant les paraules que ens apropen a la realitat, aquest començament, si ho comparem amb les nostres comunitats, hi veiem diferències. Potser convindria recordar les seves grans dificultats per obrir-se camí, un camí nou. També llavors tenien dificultats, no era tot flors i violes. Els primers cristians foren objecte de persecucions. Jesús havia tocat el cor i el pensament d’aquells homes; i allò que abans creien impossible ara veuen que es pot aconseguir. No és qüestió de capacitats, és qüestió de fe. Es tracta d’una esperança que ve de lluny, de molt lluny.

Nosaltres condemnem moltes coses del passat i no estem satisfets a vegades amb algunes coses del present. Voldríem un món nou, més just, més solidari... una utopia. Per als cristians, la gran utopia és la Pasqua; perquè anuncia una nova manera de viure la fe. No es tracta de viure somiant truites, somiant un paradís perdut. Potser hem de començar per canviar no el món que ens envolta, sinó canviar una mica nosaltres.

Un món nou necessita noves maneres de viure. “Us dono un nou manament: que us estimeu els uns als altres”. Com?: “Tal com jo us he estimat. I per l’estimació que us tindreu els altres coneixeran que sou els meus deixebles”. Ara ja entenc moltes coses! És clar que això ho hem sentit moltes vegades.

Aquell món nou va créixer lentament, però imparablement. El regne de Déu ja és aquí, en cada comunitat que acull el missatge alliberador de l’Evangeli. El manament nou que Jesús ens dóna es va consolidant en la vida de cadascú.

Els sagraments nascuts a la Pasqua fan créixer l’Església; no només en nombre. L’Església avui és viva perquè està animada pel mateix esperit del Ressuscitat.


El record de Maria al Cenacle ens ha d’animar també a viure amb il·lusió, amb ganes, aquest temps pasqual que estem celebrant. Però no oblidem mai que el nostre testimoni serà creïble si ens estimem de veritat, els uns als altres amb l’amor que ens sabem estimats. Potser sí que per fer creïble la nostra fe hem de parlar menys i estimar més.

diumenge, 17 d’abril del 2016

Lectures i homilia del diumenge IV de Pasqua

A l’Evangeli, la imatge del Bon Pastor expressa amb fermesa, i amb tendresa, que la mirada de Jesús reconeix cada persona com el què és: fill de Déu!
Mn. A. Roquer. 
Lectura dels Fets dels Apòstols (Ac 13,14.43-52)
En aquells dies, Pau i Bernabé continuaren el seu viatge des de Perga i arribaren a Antioquia de Pisídia. El dissabte entraren a la sinagoga i s’assegueren. Quan ja es dispersava la gent reunida a la sinagoga, molts dels jueus i dels prosèlits seguiren Pau i Bernabé. Ells els parlaven, mirant de persuadir-los que es mantinguessin fidels a la gràcia de Déu. El dissabte vinent gairebé tota la ciutat es reuní per escoltar la paraula del Senyor. Quan els jueus veieren aquella multitud, s’engelosiren tant que es posaren a impugnar amb paraules injurioses tot el que deia Pau. Però Pau i Bernabé els respongueren amb valentia: «Era el nostre deure anunciar-vos primer a vosaltres la paraula de Déu. Però ja que vosaltres no la voleu rebre i us feu vosaltres mateixos indignes de la vida eterna, ara ens adreçarem als qui no són jueus. Així ens ho té ordenat el Senyor: “T’he fet llum de les nacions perquè portis la salvació fins als límits de la terra”.» Quan sentiren això els qui no eren jueus, se n’alegraren, i lloaven la paraula del Senyor. Tots aquells que Déu havia destinat a la vida eterna es convertiren a la fe. La paraula del Senyor s’escampava per tota la regió. Però els jueus instigaren les dones devotes més distingides i els principals de la ciutat a promoure una persecució contra Pau i Bernabé, fins que els expulsaren del seu territori. Ells, en senyal de protesta, s’espolsaren els peus sobre els qui els feien marxar, i se n’anaren a Iconi. Els convertits de nou vivien feliços, plens d’alegria i de l’Esperit Sant.
Lectura de l’Apocalipsi de sant Joan (Ap 7,9.14b-17)
Jo, Joan, vaig veure una multitud tan gran que ningú no hauria pogut comptar. Eren gent de tota nacionalitat, de totes les races i de tots els pobles i llengües. S’estaven drets davant el tron i davant l’Anyell, vestits de blanc i amb palmes a les mans. Un dels ancians em digué: «Aquests són els qui vénen de la gran tribulació. Han rentat els seus vestits amb la sang de l’Anyell, i els han quedat blancs. Per això estan davant el tron de Déu, donant-li culte nit i dia dins el seu santuari. El qui seu en el tron els protegirà amb la seva presència, mai més no passaran fam, mai més no passaran set, ni estaran exposats al sol ni a la calor, perquè l’Anyell que està en el tron els guiarà i els conduirà a les fonts on brolla l’aigua de la vida. Déu els eixugarà totes les llàgrimes dels seus ulls.»
Lectura de l’evangeli segons sant Joan (Jn 10,27-30)
En aquell temps, digué Jesús: «Les meves ovelles reconeixen la meva veu. També jo les reconec i elles em segueixen. Jo els dono la vida eterna: no es perdran mai ni me les prendrà ningú de les mans. Allò que el Pare m’ha donat val més que tot, i ningú no ho podrà arrencar de les mans del Pare. Jo i el Pare som u.
Homilia:
Aquest diumenge de Pasqua s’anomena també el diumenge del Bon Pastor. A l’evangeli d’avui, ho acabem de sentir, se’ns presenta cada any la imatge de Jesús com a bon pastor. És una de les imatges bíbliques més entranyables. Tot i que la figura del pastor avui ens resulta a tots una mica estranya. Avui, però, aquest cicle ens parla més de l’ovella que no pas dels pastors. La figura del Bon Pastor continua viva en la tradició de l’Església. Avui és un bon dia per recordar i per pregar pels pastors de l’Església: Papa, bisbes, rectors...

La celebració d’avui és un moment privilegiat per sentir-nos comunitat cristiana. Tots volem gaudir d’una bones relacions humanes, d’una bona comunicació; sentir-nos reconeguts pels altres començant per la pròpia família. I aquesta comunió no és fàcil. De fet, des del començament de l’Església, tal com hem escoltat en els Fets dels Apòstols, hi ha conflictes. Així veiem com Pau i Bernabé, que prediquen l’Evangeli a Antioquia, provoquen un enfrontament entre els membres d’aquella comunitat; alguns dels seus membres se senten malament, moguts per la gelosia en veure que els altres eren més ben tractats que no pas ells segons la seva opinió. El papa Francesc parla clarament del vici del xafardeig. Això es pot donar també avui a les nostres comunitats quan les opinions dels altres es consideren contràries a les nostres pròpies opinions. En aquell moment ja apareixia l’instint del grup que es creia superior als altres. Els jueus, dipositaris de la tradició en front dels no jueus que tenien unes altres tradicions i uns altres costums. En aquell moment ja apareixia aquell que es creia superior als altres.

La fe cristiana té com a fonament l’evangeli de Jesús, que no fa distincions segons l’expressió de sant Pau: “Entre jueus o grecs, esclaus o lliures, no hi ha diferència perquè tots som una sola cosa en Crist Senyor”. Pau i Bernabé repliquen els que consideraven que l’Evangeli no havia de traspassar fronteres culturals.

A l’Evangeli, la imatge del Bon Pastor expressa amb fermesa, i amb tendresa, que la mirada de Jesús reconeix cada persona com el què és: fill de Déu!

Seguim, doncs, Jesús ressuscitat que ens obre el camí per tal de poder-nos reconèixer com  persones, fills tots d’un mateix Pare que ens estima a tots per igual; un Pare que ens crida a viure no en competència amb els altres, sinó amb germanor; amb ganes de servir i construir el seu Regne, no el nostre!, el seu Regne; un regne d’amor i de justícia, un regne de pau.

Seguim Jesús que ens diu “Jo conec les meves ovelles i elles em reconeixen a mi. Jo els dono la vida eterna i no es perdran mai ni me les prendrà ningú de les mans”.

Aquest evangeli d’avui ens mostra que Jesús se situa molt més enllà de les nostres divisions, de les nostres rivalitats. “Ningú no podrà arrencar de les meves mans allò que el Pare m’ha donat”.


Sentim avui el goig i la responsabilitat de formar part del ramat del Bon Pastor, amb la confiança que ens dóna saber cap el lloc on ens condueix!