diumenge, 16 de novembre del 2014

Lectures i homilia de diumenge 33 de durant l’any

Si entenem per talents tot allò que hem rebut, en primer lloc cal agrair la confiança que el Senyor ha depositat en nosaltres. Déu confia en nosaltres.
Mn. A. Roquer
Lectura del llibre dels Proverbis (Pr 31,10-13.19-20.30-31)
Que en té de valor una bona esposa! És molt més preuada que les perles. El cor del seu marit hi confia, no són escassos els guanys que en traurà. Durant tota la vida el farà feliç, i no desgraciat. Es procura la llana i el lli, que les seves mans transformen com vol. Pren a les mans la filosa, i els seus dits agafen el fus. Obre les mans als pobres, allarga el braç als indigents.
L’encant és aparença, la bellesa s’esvaeix; l’esposa que creu en el Senyor és la que val tots els elogis. Dediqueu-li cants pels fruits del seu treball: que la seva obra l’elogiï davant de tot el poble.
Lectura de la primera carta de sant Pau als cristians de Tessalònica (1Te 5,1-6)
Germans, no cal que us escrivim quan i en quins moments arribarà el Dia del Senyor: vosaltres mateixos ja sabeu prou bé que vindrà com un lladre a la nit. La gent es pensarà que tot està en pau i ben assegurat, quan de sobte vindrà la devastació, com els dolors a la dona que ha de tenir un fill, i no se n’escaparà ningú. Però a vosaltres, germans, que no viviu en la foscor, aquell dia no us podrà sorprendre com un lladre, ja que tots sou fills de la llum i del dia. No som pas de la nit ni de la foscor. Per això no hem de dormir, com els altres, sinó vetllar i viure sòbriament.
Lectura de l’evangeli segons sant Mateu (Mt 25,14-30)
En aquell temps, Jesús digué als deixebles aquesta paràbola: «Un home que se n’anava a fora del país cridà els seus administradors i els confià els seus béns. A un li donà cinc milions, a l’altre dos i a l’altre un, segons la capacitat de cadascú, i se n’anà. [El qui n’havia rebut cinc anà de seguida a negociar-hi, i en guanyà cinc més. També el qui n’havia rebut dos en guanyà dos més. Però el qui n’havia rebut un guardà en un amagatall els diners del seu amo.]
Al cap de molt temps l’amo tornà i els demanà comptes. Es presentà primer el qui havia rebut cinc milions, portà també els cinc que havia guanyat i digué: Senyor, m’havíeu confiat cinc milions i n’he guanyats cinc més. [L’amo li va dir: Molt bé. Ets un administrador bo i de tota confiança. El que t’havia encomanat ho has administrat fidelment. Ara t’encomanaré molt més. Entra a celebrar-ho amb el teu Senyor.
Es presentà després el qui n’havia rebut dos i digué: Senyor, m’havíeu confiat dos milions i n’he guanyats dos més. L’amo li va dir: Molt bé. Ets un administrador bo i de tota confiança. El que t’havia encomanat ho has administrat fidelment. Ara t’encomanaré molt més. Entra a celebrar-ho amb el teu Senyor.
Es presentà també el qui n’havia rebut un, i digué: Senyor, sé que sou un home exigent, que voleu collir on no havíeu sembrat i aplegar on no havíeu escampat. Per això vaig tenir por i vaig amagar els vostres diners. Aquí teniu allò que és vostre. L’amo li contestà: Ets un administrador dolent i gandul. Tu sabies que vull collir on no he sembrat i aplegar on no he escampat? Doncs havies de posar al banc els meus diners, i ara podria recobrar allò que és meu amb els interessos. Preneu-li aquest milió i doneu-lo al qui en té deu, perquè als qui tenen, els donaré encara més i en tindran a vessar, però als qui no tenen, els prendré fins allò que els queda. I aquest administrador inútil, traieu-lo a fora, a la fosca. Allà hi haurà els plors i el cruixir de dents».]
Homilia:
Avui és un d’aquells diumenges que no caldria fer comentari de l’evangeli perquè s’explica tot sol.

Avui és el penúltim diumenge abans d’acabar l’any litúrgic. L’acabarem diumenge que ve amb la festa de Crist Rei. Cada any les lectures ens parlen de la segona vinguda de Crist aquests dies; el que popularment en diem la fi del món. I davant d’aquest fet ens diu com hem de valorar el temps present, mirant cap a la meta on anem, que és el que ens interessa: on volem arribar? I hem de saber quin camí hi porta.

Jesús evita sempre donar dades informatives sobre la fi del món. La seva missió no és satisfer la nostra curiositat o calmar els nostres neguits, sinó ensenyar-nos a viure el moment present que és, a l’hora, transitori i necessari. Perquè és transitori no li podem donar un valor definitiu, perquè és necessari l’hem de valorar positivament com les realitats d’aquest món; són totes un do de Déu.

A l’emprendre un viatge sempre fem la llista de tot allò que ens caldrà, mudes de roba, paraigua per si plou... però el més greu fora que ens deixéssim el mapa de carreteres. A la vida cal saber on anem per saber quin camí hi porta allà on volem anar.

A la paràbola dels talents... el talent era una mesura que equivalia, més o menys, avui diríem a uns 20 Kg. A la paràbola dels talents de l’Evangeli el senyor de la paràbola confia els seus bens als servents i marxa sense marcar dia de retorn. S’equivoca de mig a mig el servent prudent que, per excés de prudència, guarda els talents com aquell que guarda una penyora. Si entenem per talents tot allò que hem rebut, en primer lloc cal agrair la confiança que el Senyor ha depositat en nosaltres. Déu confia en nosaltres.

Per la persona de fe allò que és veritablement valuós és, justament, la fe. Cada diumenge afegim una mica més a aquest tresor. Per això al final se’ns demana quin rendiment n’hem tret de tot allò que hem rebut, allò que aquí cada diumenge rebem, no només escoltem! Allò que cal és posar-ho en pràctica. Recordem les paraules de Credo que diem cada diumenge “Tornarà gloriós a judicar...”. Aquestes paraules que diem de memòria, i potser una mica de rutina, són el ressò del començament de la paràbola d’avui: “Se n’anà fora del país i al cap de molt temps tornà”.

No se’ns diu com hem d’actuar. Els dos primers administradors per fer rendir el capital confiat, però, la felicitació que reben és aquesta: “Entra a celebrar-ho amb el teu senyor”. El tercer administrador, en canvi, és el model de la por: “Vaig tenir por”. I la por paralitza. I la seva actitud és a les antípodes dels dos primers. Aquí s’obre un camí per veure com cal viure la nostra relació amb Déu. La por impedeix d’entrar a celebrar-ho amb el Senyor.

I per aquí va també la recomanació de Pau: “No heu de dormir sinó vetllar, i viure sòbriament”. El final de la història no acabarà amb un repartiment de premis o de diplomes; acaba amb un banquet, amb un dinar d’amics; una festa d’amor gratuït, on tots aportarem tot allò de que som capaços i rebrem tot allò que necessitem, i més.


L’Eucaristia que celebrem cada diumenge és una avançament del món futur. Si la vivim a fons... només si la vivim a fons, l’Eucaristia dominical ens ensenyarà a construir aquest món segons el voler de Déu i a celebrar-ho anticipadament. No sabem quan vindrà el Senyor però sabem que cada diumenge és aquí, amb nosaltres.

diumenge, 9 de novembre del 2014

Lectures i homilia de la festivitat de la Dedicació de St. Joan del Laterà

Amb Jesús s’inaugura un temps nou. Sobretot en allò que fa referència a la relació dels homes amb Déu.
Sant Pau ho deia ben clar a la Carta als Cristians de Corint: “No sabeu que sou temple de Déu i que l’esperit de Déu viu en vosaltres?”
Mn. A. Roquer
Lectura del profeta Ezequiel (Ez 47,1-2.8-9.12)
En aquells dies, l’àngel em va fer tornar a l’entrada del santuari, i vaig veure que sota el llindar del santuari que mira a orient naixia, al costat dret, una font d’aigua, i s’escolava cap a l’orient, passant a l’esquerra de l’altar. Em va fer sortir per la porta del nord, em va conduir per fora fins a l’exterior de la porta que mira a l’orient, i vaig veure que l’aigua rajava del costat dret.
Llavors em digué: «Aquesta aigua corre per les valls orientals, baixa a l’Arabà i desemboca a la mar Morta. Entra dins les aigües salades i les saneja. A tot arreu on penetrarà l’aigua d’aquest riu, hi viurà tota mena d’animals que neden dintre l’aigua, i el peix serà molt abundant, perquè on arribi aquesta aigua, la mar serà sanejada. Allà on arribi l’aigua del riu, tot viurà. A banda i banda del riu creixerà tota mena d’arbres fruiters. No perdran mai la fulla i sempre tindran fruit. Cada mes donaran fruits primerencs, perquè l’aigua que els rega neix del lloc sant. Els seus fruits donaran aliment, i les seves fulles seran un remei.»
Lectura de la primera carta de sant Pau als cristians de Corint (1Co 3,9b-11.16-17)
Germans, vosaltres sou un edifici construït per Déu. Jo, com a bon arquitecte, amb la gràcia que Déu m’ha donat, he posat el fonament, i d’altres continuen construint. Que cadascú miri bé com construeix. De fonament, ningú no en pot posar cap altre que el que està posat: Jesucrist.
¿No sabeu que sou un temple de Déu i que l’Esperit de Déu habita en vosaltres? Si algú profana el temple de Déu, Déu li’n demanarà compte, perquè el temple de Déu és sagrat, i aquest temple sou vosaltres.
Lectura de l’evangeli segons sant Joan (Jn 2,13-22)
Quan s’acostava la pasqua dels jueus, Jesús pujà a Jerusalem, i trobà al temple els venedors de vedells, moltons i coloms i els canvistes asseguts. Llavors es va fer un fuet de cordes, i els tragué tots, moltons i vedells, a fora del temple, escampà la moneda dels canvistes i els bolcà les taules, i digué als venedors de coloms: «Traieu això d’aquí, no convertiu en mercat la casa del meu Pare.» Els deixebles recordaren allò que diu l’Escriptura: «El zel del vostre temple em consumia.»
Llavors els jueus el van interrogar: «¿Quin senyal ens dónes que t’autoritzi a fer això? Jesús els contestà: «Destruïu aquest santuari i jo el reconstruiré en tres dies.» Els jueus respongueren: «Fa quaranta-sis anys que treballen en la seva construcció, ¿i tu el vols reconstruir en tres dies?» Però ell es referia al santuari del seu cos.
Quan Jesús ressuscità d’entre els morts, els deixebles recordaren que ell deia això, i cregueren en l’Escriptura i en aquesta paraula de Jesús.
Homilia:
Avui, de 9 de novembre, celebrem, en diumenge, la festa de la dedicació de la basílica de sant Joan del Laterà, la catedral de Roma; per tant la seu episcopal del bisbe de Roma, el Papa.

El diumenge no és només el dia de la festa setmanal. És també el dia en que les comunitats cristianes es reuneixen per celebrar el que en diem el dia del Senyor, el diumenge; i el temple és el lloc on ens reunim. El temple som, per tant, nosaltres, els reunits, no el lloc. Si cal, com ho fem el 25 de setembre, celebrem l’eucaristia a la plaça, a l’aire lliure i continuem sent el temple del Senyor.

Per tant, tota construcció, des d’una petita ermita a una gran catedral, ha d’estar al servei de la comunitat que s’hi reuneix. Un dels aspectes més importants del cristià és que la vivència de la seva fe no és cosa personal, individual, privada... És cosa de comunitat, celebrant-la amb tots aquells que compartim una mateixa fe. Quan sant Pau parla de l’Església, diu “l’Església que és a Corint... l’Església que és a Roma”; i es refereix justament a la comunitat cristiana d’aquestes ciutats; no als temples... que no n’hi havia.

Si hi ha temples que anomenem esglésies, és perquè hi ha persones que es reuneixen per pregar, per escoltar la Paraula de Déu, per alimentar-se de l’Eucaristia. Ells són l’Església, vosaltres sou l’Església. Un dels aspectes més importants del cristià és que la vivència de la seva fe en Crist ressuscitat ha de ser celebrada amb tots aquells que comparteixen la mateixa fe.

Durant els tres primers segles el cristianisme no tenia pas temples, ni lloc on reunir-se. Ni el diumenge era el dia festiu, però ja era el dia del Senyor. Com dilluns vol dir dia de la lluna, dimarts dia de mart, diumenge vol dir dia del Senyor.

Amb Jesús s’inaugura un temps nou. Sobretot en allò que fa referència a la relació dels homes amb Déu. Sant Pau ho deia ben clar a la Carta als Cristians de Corint: “No sabeu que sou temple de Déu i que l’esperit de Déu viu en vosaltres?”. Si el temple és el lloc on Déu resideix, certament, la persona de Jesús és el veritable temple on Déu resideix, on podem trobar a Déu.

L’evangeli s’afanya a dir: “Quan Jesús ressuscità d’entre el morts els deixebles van entendre allò que els havia dit del temple del seu cos”. Ho hem sentit a l’evangeli. Per tant, el temple, el lloc, on es troba Déu és la persona de Jesús. Ell es referia al temple seu cos, allò de “Destruïu aquest temple i jo el reconstruiré en tres dies” fent referència clara a la seva resurrecció al tercer dia.


Això és un canvi de perspectiva, potser. És passar de la materialitat d’un edifici construït amb pedres a l’assemblea de persones. De la profanació d’un edifici o de profanació d’una persona. Els cristians, després de la destrucció del Temple de Jerusalem l’any 70 amb l’emperador Titus, van entendre allò que Jesús havia dit (“El temple sou vosaltres”). Per això l’arquitectura, l’ornamentació de l’edifici on ens reunim cada diumenge ens ha de portar a una trobada amb Jesús i amb els germans. Si hem de tenir cura de l’ornamentació, la neteja, la il·luminació del lloc on ens reunim... que l’hem de tenir, més n’hem de tenir de cura de la celebració que hi fem. Que no sigui més important el plat que la vianda que hi posem. El lloc és important, ben cert, però nosaltres en som més. Altrament fora més important la salsa que els cargols.

diumenge, 2 de novembre del 2014

Lectures i homilia de la festivitat dels Fidels Difunts

L’experiència de la fe en la resurrecció de Jesús ens mou a viure d’una altra manera totes les realitats de la vida, per tant també la mort!
Mn. A. Roquer

Lectura de llibre de Job (Jb 19,1.23-27a)
Job respongué als seus amics: “Tant de bo que les meves paraules quedessin inscrites, gravades amb u cisell d’acer i resseguides amb plom, entallades a la roca perquè em fessin de testimoni. Però jo sé que el meu defensor viu i que a la fi testificarà a favor meu: veuré que el meu testimoni em fa costat, contemplaré Déu que em portarà una bona nova. Jo mateix el contemplaré, el veuran els meus ulls, i no els d’un altre”.
Lectura de la segona carta de sant Pau als cristians de Filip (Fl 3,20-21)
Germans, nosaltres tenim la nostra ciutadania al cel; d’allà esperem un Salvador, Jesucrist, el Senyor, que transformarà el nostre pobre cos per configurar-lo al seu cos gloriós, gràcies a aquella acció poderosa que li ha de sotmetre tot l’univers.
Lectura de l’evangeli segons sant Joan (Jn 14,1-6)
En aquell temps Jesús digué als seus deixebles: «Que els vostres cors s’asserenin. Confieu en Déu, confieu també en mi. A casa el meu Pare hi ha lloc per a tots: si no n’hi hagués, ¿us podria dir que vaig a preparar-vos estada? I quan hauré anat a preparar-vos-la, tornaré i us prendré a casa meva, perquè també vosaltres visqueu allà on jo estic. I ja sabeu quin camí hi porta, allà on jo vaig.»
Tomàs li diu: «Senyor, si ni tan sols sabem on aneu. ¿Com podem saber quin camí hi porta?»
Jesús li diu: «Jo sóc el camí, la veritat i la vida: ningú no arriba al Pare si no hi va per mi.»
Homilia:
En un dia com avui ens podem preguntar Què puc fer jo pels meus difunts? Ens motiva la festa, el record i fem allò que nosaltres creiem que és un senyal evident de l’amor que els tenim. Netejar les tombes, portar flors, visitar els cementiris... El culte als difunts és comú a totes les cultures, i de molt antic. I continuo preguntat Què puc fer pels meus difunts? Jesús ens diria, com va fer a la multitud després de la multiplicació dels pans: “Allò que Déu vol que feu és que cregueu en aquell que Ell ha enviat”. L’obra principal, per tant, és la fe.

La festa d’avui té certament uns destinataris preferents, els nostres difunts, tot i que també s’adreça a nosaltres, els que encara quedem aquí en aquest món. Avui és una bona ocasió per refermar la nostra fe en Jesús ressuscitat. Com feia Job: “Sé que el meu redemptor viu”. Com diem cada diumenge en Crec-en-un-Déu (“crec en la resurrecció dels morts”). Les pràctiques de pietat en record dels nostres difunts són recomanables, certament; però la fe en Jesucrist ressuscitat és necessària. Ell és el camí, la veritat i la vida; potser l’únic camí, l’única veritat, la vida veritable. Com ens recorda el prefaci de Difunts: “Crist ens obre l’esperança d’una resurrecció gloriosa. La certesa que hem de morir ens dóna l’esperança d’una resurrecció. La mort no destrueix la vida dels que creuen en Vós, la transforma. Tant si morim com si vivim som del Senyor”.

La mort és una realitat que ens toca mol de prop. Tots tenim per qui pregar. Tots tenim qui prega per nosaltres. Sant Pau ens recorda allò que mai no hauríem de perdre de vista: sempre som del Senyor, en la vida i en la mort. I des de la fe mirem de manera diferent la vida i la mort; no només podem mirar diferent, ho podem viure diferent, perquè per Jesús és diferent la vida i també la mort.

La fe en Jesús fa néixer en nosaltres una nova esperança. Només qui creu pot esperar... i perquè creu fins més enllà de tota mort. És la convicció de la nostra fe.

Fem totes les coses sentint-nos sempre en la vida i en la mort pertanyents al Senyor de la vida. Només aquest amor de Déu va més enllà del temps i de l’espai. I aquesta evidència es fon deliberadament i no pot ser mai una excusa. Jesús ens ensenya com i cap a on hem d’enfocar la nostra vida, cap on Ell l’enfocà. I així ha esdevingut Senyor de la vida i de la mort; i no perdem de vista que ho fou morint en una creu.


L’experiència de la fe en la resurrecció de Jesús ens mou a viure d’una altra manera totes les realitats de la vida, per tant també la mort!