Amor sense condicions, és possible?
Sí, nosaltres l’hem conegut.
Aquest amor de Jesús ens provoca.
Mn. A. Roquer
Lectura dels
Fets dels Apòstols (Ac 10,25-26.34-35.44-48)
|
Així que Pere entrà, Corneli sortí a rebre’l i es
prosternà als seus peus. Pere el féu aixecar dient-li: «Posa’t dret, que jo
sóc home, igual que tu.» Llavors Pere prengué la paraula i digué: «Ara veig
de veritat que Déu no fa diferències a favor d’uns o altres; Déu acull tothom
qui creu en ell i fa el bé, de qualsevol nacionalitat que sigui.» Mentre Pere
deia això, l’Esperit Sant vingué sobre tots els qui escoltaven la seva
predicació. Els jueus creients que havien vingut amb Pere s’estranyaren molt
en veure que el do de l’Esperit Sant era vessat fins i tot sobre els qui no
eren jueus. De fet, els sentien parlar en llenguatges misteriosos i proclamar
les grandeses de Déu. Llavors Pere digué: «Qui pot excloure de l’aigua del
baptisme aquests que han rebut l’Esperit Sant igual que nosaltres?» Tot
seguit manà que els bategessin en el nom de Jesucrist. Després li pregaren
que es quedés amb ells uns quants dies.
|
Lectura de
la primera carta de sant Joan (1Jn 4,7-10)
|
Estimats meus, hem d’estimar-nos els uns als
altres, perquè l’amor ve de Déu. Tothom qui estima és fill de Déu: ha nascut
d’ell i el coneix. Els qui no estimen no coneixen Déu, perquè Déu és amor.
Hem vist clarament l’amor que Déu ens té quan ell ha enviat al món el seu
Fill únic, perquè visquem gràcies a ell. L’amor és això: no som nosaltres qui
ens hem avançat a estimar Déu; ell ha estat el primer d’estimar-nos, tant, que
ha enviat el seu Fill com a víctima propiciatòria pels nostres pecats.
|
Lectura de
l’evangeli segons sant Joan (Jn 15,9-17)
|
En aquell temps, Jesús digué als seus deixebles:
«Jo us estimo tal com el Pare m’estima. Manteniu-vos en l’amor que us tinc.
Si observeu els meus manaments, us mantindreu en l’amor que us tinc, com jo
també observo els manaments del meu Pare i em mantinc en l’amor que em té. Us
he dit tot això perquè tingueu l’alegria que jo tinc, una alegria ben plena.
El meu manament és que us estimeu els uns als altres tal com jo us he
estimat. Ningú no té un amor més gran que el qui dóna la vida pels seus
amics. Vosaltres sou els meus amics si feu el que jo us mano. Ja no us dic
servents, perquè el servent no sap què fa el seu amo. A vosaltres us he dit
amics, perquè us he fet saber tot allò que he sentit del meu Pare. No sou
vosaltres, els qui m’heu escollit. Sóc jo qui us he escollit per confiar-vos
la missió d’anar pertot arreu i donar fruit, un fruit que durarà per sempre.
I el Pare us concedirà tot allò que demanareu en nom meu. Això us mano: que us
estimeu els uns als altres.»
|
Homilia:
Avui és
difícil, molt difícil, fer un comentari d’aquests evangeli que acabem
d’escoltar. Els fets superen les paraules, totes les paraules. Els fets, a la Pasqua,
són obra de Déu; les paraules són obra nostra.
Tornem a
escoltar algunes expressions de l’evangeli d’avui: “Jo us estimo tal com el
Pare m’estima... Perquè tingueu l’alegria que jo tinc, una alegria ben plena...
El meu manament és que us estimeu tal com jo us he estimat... L’amor més gran
és donar la vida... A vosaltres us he dit amics... No sou vosaltres, els qui
m’heu escollit... Aneu i doneu fruit... El Pare us concedirà tot allò que demaneu...
Això us mano: que us estimeu els uns als altres.”
Posar en
pràctica a més a més d’escoltar això que hem sentit no és qüestió que afecti al
món dels sentits, va més enllà. Perquè creiem en aquest amor, no perquè siguem
nosaltres millors que els altres... però som aquí!
Ens pot
sorprendre que Jesús doni als seus deixebles el títol d’ “amics”. Aquest mateix
Jesús avui comparteix amb nosaltres, els seus amics, el do de Déu.
És per això,
repeteixo, que les paraules, totes les paraules, sobren. Estimar com Ell ha
estimat no forma part del món dels sentits. No és una manera de sentir, és una
manera de ser!
És
sorprenent veure que Jesús empra el llenguatge de l’amistat amb els seus
(“amics”). Tot cristià sempre serà en absolut un amic de Jesús. Notem que
aquesta amistat no es fonamenta pas en una atracció mútua (“No sou vosaltres
els que m’heu escollit”). És Jesús el que ens ha escollit com a amics. Ho
veiem, com avui, en aquestes paraules.
L’amor ofert
des del poder és un amor que de vegades s’imposa. Llavors, perquè és una
imposició, no ens en podem escapar, hem d’estimar per força. L’amor ofert des
de la humilitat, des de la sinceritat, es pot rebutjar, això sí; però quan es
rebutja esdevé una estranya bogeria. Amor sense condicions, és possible? Sí,
nosaltres l’hem conegut. Aquest amor de Jesús ens provoca. “Us he dit tot
això perquè tingueu l’alegria que jo tinc. Una alegria ben plena”. No oblidem
que això ho diu en el Darrer Sopar, de cara ja a la seva mort i passió. Jesús
és l’amor fet entrega, i ens parla d’alegria. Satisfacció de la vida,
satisfacció de la vida quan es dóna.
Definitivament
hem adulterat la paraula amor. Aquest amor fet entrega ens provoca, posa
a prova el nostre concepte d’entendre o de viure l’amor. D’aquí aquest repte:
ja no és Déu el cridat a evitar el sofriment de les persones del món, sinó que
som les persones els cridats a evitar, diem-ho així, aquest patiment de Déu a
la nostra història, en el nostre món.
Deixeu que
acabi repetint una altra vegada el que hem escoltat a l’evangeli: “El qui viu
en l’amor està en Déu i Déu està en ell”. Tot el que va més enllà d’això són
paraules, només paraules, boniques, però només paraules. Les paraules potser
fan menjar, però el que alimenta, el que menja, és allò que es posa a la boca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada