Nicodem va venir a trobar Jesús perquè busca una resposta. Nosaltres venim aquí cada diumenge perquè necessitem respostes. I la resposta és una mort en creu? No, la resposta és la matinada de Pasqua.
Mn. A. Roquer
Lectura del
segon llibre de les Cròniques (2Cr 36,14-16.19-23)
|
En aquells dies, tots els grans sacerdots i el
poble reincidien contínuament en la culpa d’imitar tots els costums abominables
de les altres nacions, profanant així el temple del Senyor, que ell havia
consagrat a Jerusalem. El Senyor, Déu dels seus pares, els enviava cada dia
missatgers que els amonestessin, perquè li dolia de perdre el seu poble i el
lloc on residia. Però ells es burlaven dels missatgers de Déu, no feien cas
del que els deia i escarnien els seus profetes, fins que el Senyor arribà a
enutjar-se tant contra el seu poble que ja no hi havia remei. Llavors els
caldeus incendiaren el temple de Déu, derrocaren les muralles de Jerusalem,
calaren foc a tots els seus palaus i destruïren tots els objectes preciosos.
El rei dels caldeus deportà a Babilònia els qui s’havien escapat de morir per
l’espasa, i se’ls quedà per esclaus d’ell i dels seus fills, fins que passaren
al domini persa. Així es complí la paraula que el Senyor havia anunciat per
boca de Jeremies: el país fruí dels anys de repòs que li pertocaven; tot el
temps que quedà desolat, el país va reposar, fins haver complert setanta
anys. Però l’any primer de Cir, rei de Pèrsia, el Senyor, per complir la
paraula que havia anunciat per boca de Jeremies, desvetllà l’esperit de Cir,
rei de Pèrsia, perquè promulgués, de viva veu i per escrit, un edicte que
deia: «Cir, rei de Pèrsia, fa aquesta declaració: El Senyor, el Déu del cel,
m’ha donat tots els reialmes de la terra i m’ha encomanat que li construís un
temple a Jerusalem, ciutat de Judà. Si entre vosaltres hi ha algú del seu
poble, que el Senyor sigui amb ell i que hi pugi.»
|
Lectura de
la carta de sant Pau als cristians d’Efes (Ef 2,4-10)
|
Germans, Déu, que és ric en l’amor, ens ha
estimat tant que ens ha donat la vida juntament amb Crist, a nosaltres, que
érem morts per les nostres culpes. És per gràcia que Déu us ha salvat. I
juntament amb Jesucrist ens ha ressuscitat i ens ha entronitzat en les
regions celestials, perquè davant dels segles que vindran quedi ben clara la
riquesa de la seva gràcia i la bondat que ha tingut per nosaltres en
Jesucrist. A vosaltres, que heu cregut, us ha salvat per gràcia. No ve de
vosaltres; és un do de Déu. No és fruit d’unes obres, perquè ningú no pugui
gloriar-se’n; som obra seva: ell ens ha creat en Jesucrist per dedicar-nos a
unes bones obres que ell havia preparat perquè visquem practicant-les.
|
Evangeli
segons sant Joan (Jn 3,14-21)
|
En aquell temps, digué Jesús a Nicodem: «Com
Moisès, en el desert, enlairà la serp, també el Fill de l’home ha de ser
enlairat, perquè tots els qui creuen en ell tinguin vida eterna. Déu estima
tant el món que ha donat el seu Fill únic perquè no es perdi ningú dels qui
creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna. Déu envià el seu Fill al món no
perquè el condemnés, sinó per salvar el món gràcies a ell. Els qui creuen en
ell no seran condemnats. Els qui no creuen, ja han estat condemnats, per no
haver cregut en el nom del Fill únic de Déu. Déu els ha condemnat perquè,
quan la llum ha vingut al món, s’han estimat més la foscor que la llum. És
que no es comportaven com cal. Tothom qui obra malament té odi a la llum i es
vol quedar en la foscor, perquè la llum descobriria com són les seves obres.
Però els qui viuen d’acord amb la veritat, sí que busquen la plena llum, i
que tothom vegi què fan, ja que ho fan segons Déu».
|
Homilia:
Diuen els
entesos en Litúrgia que la Quaresma d’enguany, aquest cicle B, és la Quaresma
de la creu. Això queda ben clar justament a l’evangeli que ara acabem
d’escoltar: “El Fill de l’home serà enlairat”. Jesús serà enlairat a la creu,
com diu Nicodem, “perquè els que creuen en Ell tinguin vida eterna”. Nosaltres!
Déu sacrificarà el fill per a la salvació de tot el món. Déu no ha enviat el
seu fill per condemnar el món, sinó per salvar el món.
La creu és
el símbol de tots els dolors i patiments de la humanitat. Però des de la creu
de Jesús els fracassos poden ser victòries, les foscors poden ser llum, els
hiverns poden ser primaveres.
Al llarg de
tota la història humana hi ha sempre una lluita entre la llum i la foscor, la
vida o la mort. Aquesta lluita té lloc a l’interior de cada persona; per això,
necessitem més que mai la llum de la creu, on el Crist dóna la vida per amor. I
és aquest amor el que fa lluminosa la seva creu.
La vida és
plena de contrastos, prou que ho sabem. Amb diners es pot comprar un pis molt
confortable, ben cert, però no es pot comprar un benestar familiar; es pot
comprar un llit ben còmode i flonjo però no es pot comprar un son tranquil; es
poden comprar influències però amics no; es pot comprar plaer però no
felicitat.
Nicodem va a
trobar de nit a Jesús per intentar trobar una resposta a les preguntes
fonamentals de la vida. I Jesús li parla d’una mort en creu. O sigui, li parla
de la prova més gran d’amor: donar la vida. I la vida, quan es dóna per
amor, no es perd, es guanya. Preguntem-nos què és guanyar, què és perdre. L’amor
de Déu, com tot amor quan es té de veritat, no obliga però sí que demana. És
allò d‘amor amb amor es paga.
Jesús no ha
vingut al món per condemnar el món sinó per salvar-lo. I només es pot salvar
estimant. I en aquesta donació hi trobem la veritable llibertat.
És el que
diu no a Déu el que es condemna ell mateix. Que sigui veritat allò que demanem en l’oració d’avui: “Feu que el poble cristià s’afanyi amb una fe ben animosa a
celebrar la festa de Pasqua que s’acosta”.
La lluita
entre la llum i la foscor, entre la vida i la mort, té lloc a l’interior de la
vida de cada persona. Per això necessitem, més que mai, la llum de la seva creu
on el Crist dóna, generosament, la seva vida.
Potser avui
podem dir: Gràcies, Nicodem, per la teva poca fe, per la teva foscor, pels
teus dubtes; tu ens has obert la porta i ha entrat la llum de Déu a la nostra
vida. Per al cristià que sap estimar, el fracàs pot ser una victòria.
Perquè l’amor sempre acaba guanyant.
Nicodem va venir a trobar Jesús perquè
busca una resposta. Nosaltres venim aquí cada diumenge perquè necessitem
respostes. I la resposta és una mort en creu? No, la resposta és la matinada de
Pasqua. Perquè no hi
ha Pasqua sense un Divendres Sant.
La nostra
fe el Divendres Sant no mort, ressuscita. Sant Pau ens ho ha dit ben clar:
“Nosaltres no som seguidors de Jesús perquè ha mort, sinó perquè ha ressuscitat”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada