On s’acaba l’esperança humana neix la fe.
I la fe sempre convida altra vegada a l’esperança
Mn. A. Roquer
|
Homilia:
Després del
temps de Pasqua, amb l’afegitó dels diumenges que el segueixen, la Trinitat i
Corpus, avui reprenem els Diumenges Ordinaris de Durant l’Any. Enguany amb
l’evangeli de sant Lluc. I l’escena que acabem d’escoltar és la resurrecció del
fill de la viuda de Naín; un magnífic i emotiu exemple, un dels temes preferits
per l’evangeli de sant Lluc: l’atenció de Jesús envers dels més necessitats i
desvalguts, un esperit de misericòrdia envers els febles. I així, de sant Lluc,
se’n pot ben dir l’evangelista sensible, l’evangelista amable.
A Jesús
ningú li demana que ajudi a aquella viuda. I nosaltres, ho fem així, no parem
de demanar coses, talment com si Déu fos sord o fes l’orni quan nosaltres li
demanem una cosa perquè tenim una pena.
El profeta
Elies, a la primera lectura, i Jesús, a l‘evangeli, ens diuen que on s’acaba
l’esperança humana neix la fe. I la fe sempre convida altra vegada a
l’esperança. És propi de Déu donar la vida, una vida que només Ell pot
donar, fins a la plenitud.
La vida és
també una mare que porta a enterrar el seu fill únic. Quantes esperances
frustrades! N’hi ha per tirar la gorra al foc! I Jesús s’atreveix a dir, sense
preguntar res: “No ploris”. Aquell que ha vingut per a que tinguem vida, i en
tinguem a desdir, s’enfronta amb la mort. Aquell que ha vingut a donar la vida
es revela contra aquella situació. El retorn a la vida d’aquell fill únic és
signe d’una història que Déu ha decidit redreçar.
No és Déu
que ha fet entrar la mort al món. Vivim en una època en que tot es quantifica.
I quan tot es quantifica, quan tot teu un preu, tot es banalitza, fins i tot la
mateixa vida. Tot fa pudor de mort! Jesús ens referma en el valor autèntic de
les coses. En Jesús ha començat, ha ressuscitat, un món nou, una nova història
per a la humanitat.
Els
deixebles van sentir que se’ls obrien els ulls i se’ls hi obria la ment, més
enllà de tot allò que toquem i veiem. Hi ha realitats intocables i invisibles. “Déu
ha visitat el seu poble”.
Hi ha un
detall ben significatiu en aquest evangeli que no es pot passar de llarg. Diu:
“Jesús s’acotà al fèretre i el tocà...” I ara? Què fa aquest home? Tot i
que Jesús sabia que qui tocava el cos d’un difunt quedava contaminat i quedava
impur. Aquest “tocà el fèretre” barra el pas els que havien quedat atrapats
per sempre en el camí que porta la mort.
I les portes
de la ciutat de Jericó, la ciutat de Jericó vol dir bonica, s’obren
altra vegada perquè pugui tornar a entrar aquell que en sortia difunt. Sigui
com sigui, el que això ens posa de manifest és que aquest Jesús té poder sobre
la mort. I si té aquest poder, nosaltres també podem dir: “Déu ha visitat el
seu poble”. I el poble, potser recordant el profeta Elies, exclama: “Ha
aparegut entre nosaltres un gran profeta”.
Així, quan
el papa Benet proclama l’any de la fe, diu: “La fe cristiana és encontre amb el
Déu de la vida. Déu és el veritable contingut de la nostra fe. És el veritable
sentit i el perquè de la nostra vida”.
I el
contingut és molt simple: Crec en Déu! I així ho diem cada diumenge; i així ho
celebrem cada diumenge, dia de la resurrecció de Jesús. La missa és més que un
acte que m’agrada; és més, molt més, que un m’hi trobo bé. És
acceptar un Déu que s’ha mostrat incondicionalment a favor de la vida. I la
mort no hi te res a fer.
Per això sempre, i sempre vol dir sempre, nosaltres podem també ben dir: “Déu ha visitat el seu poble”, com cada diumenge.
Per això sempre, i sempre vol dir sempre, nosaltres podem també ben dir: “Déu ha visitat el seu poble”, com cada diumenge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada