L’Esperit perfecciona i acaba l’obra de Jesús en el món. Així, doncs, els que vivim de la fe no estem sols. Nosaltres, aquí, escoltem i per la fe entenem tot el misteri
Mn. A. Roquer
Lectura dels
Fets dels Apòstols (Ac 15,1-2.22-29)
|
En aquells dies, uns que havien baixat de Judea
ensenyaven als germans d’Antioquia que si no es feien circumcidar d’acord amb
la Llei de Moisès no podien salvar-se. Això portà una desavinença i una
discussió tan seriosa de Pau i Bernabé amb ells que decidiren que Pau i
Bernabé, amb alguns més, pugessin a Jerusalem per tractar d’aquesta qüestió
amb els apòstols i els preveres.
Llavors els apòstols i els preveres, amb tota la comunitat reunida, decidiren d’elegir uns delegats i enviar-los a Antioquia junt amb Pau i Bernabé. Els elegits foren Judes, conegut també amb el nom de Bar-Sabàs, i Siles, homes que es distingien com a dirigents en la comunitat dels germans. Els donaren aquesta carta: «Els apòstols i els preveres saluden com a germans els germans no jueus d’Antioquia, de Síria i de Cilícia. Hem sabut que alguns havien vingut d’entre nosaltres sense la nostra autorització, us havien pertorbat amb les seves opinions i havien inquietat els vostres esperits. Per això hem decidit unànimement d’escollir uns representants nostres per enviar-vos-els junt amb els nostres estimats Bernabé i Pau, que han entregat les seves vides per la causa del nostre Senyor, Jesucrist. Els qui us enviem són Judes i Siles. Ells us exposaran de paraula això mateix que us diem per escrit, i és que l’Esperit Sant i nosaltres hem cregut que no us havíem d’imposar cap altra càrrega que aquestes indispensables: que us abstingueu de menjar carn sacrificada als ídols, de menjar sang i animals ofegats i de contraure un matrimoni entre pròxims parents. Fareu bé de guardar-vos de tot això. Adéu-siau.» |
Lectura de
l’Apocalipsi de sant Joan (Ap 21,10-14.22-23)
|
L’àngel em transportà en l’esperit dalt una
muntanya gran i alta, i m’ensenyà la ciutat santa de Jerusalem, que baixava
del cel, de la presència de Déu, i la glòria de Déu l’envoltava. Resplendia
com les pedres més precioses, com un jaspi de transparència cristal·lina. Tenia
una muralla gran i alta, amb dotze portes. A les portes hi havia dotze àngels
i dotze noms gravats, que són els de les dotze tribus d’Israel. Tres de les
portes miraven a llevant, tres al nord, tres al sud i tres a ponent. La
muralla reposava sobre un fonament de dotze pedres que duia els noms dels
dotze apòstols de l’Anyell. No hi vaig veure el santuari del temple, perquè
el Senyor, Déu de l’univers, amb l’Anyell, és el santuari. La ciutat no
necessita que la il·luminin el sol o la lluna, perquè la glòria de Déu
l’omple de claror i l’Anyell li fa llum.
|
Lectura de
l’evangeli segons sant Joan (Jn 14,23-29)
|
En aquell temps, Jesús digué als seus deixebles :
«Qui m’estima farà cas del que jo dic; el meu Pare l’estimarà i vindrem a
viure amb ell. Els qui no m’estimen no fan cas de les meves paraules, que no
són meves, sinó del Pare que m’ha enviat. Us he dit tot això mentre era amb
vosaltres, però el Defensor, l’Esperit Sant que el Pare enviarà en nom meu,
us farà recordar tot el que us he dit i us ho farà entendre. Us deixo la pau,
us dono la meva pau. No una pau com la que dóna el món. Que s’asserenin els
vostres cors, no us acovardiu! Heu sentit que us deia: Me’n vaig, però
tornaré. Si m’estimeu, us alegrareu de saber que me’n vaig al Pare, perquè el
Pare és més gran que jo. Us ho dic per endavant perquè cregueu quan ho
veureu.»
|
Homilia:
Jesús
s’acomiada dels seus al Cenacle el dia abans de la seva Passió: “Ja no parlaré
més amb vosaltres”. I això val també en el context litúrgic de la celebració
que estem fent, en temps pasqual. Ara és el Ressuscitat que s’acomiada dels
seus abans de la seva Ascensió. I això ens remet a una reflexió sobre la
realitat del que en podríem anomenar el temps de l’Església.
Ara,
l’Absent serà present entre els seus a través de l’Esperit Sant. Per això els
apòstols diuen “L’Esperit i nosaltres hem decidit...”; que sembla un
atreviment, i no ho és perquè és veritat!. Això ho poden ben dir uns homes que
es deixen portar per Déu i no per càlculs humans. Aquesta és la postura vàlida
dels que se saben enviats a portar al món la bona nova de l’Evangeli; no la
seva. L’autoritat de l’Església no ve de nosaltres, ve de l’esperit del
Ressuscitat. Els apòstols són ben lluny de manar per manar, de dir o de fer la
seva. Així, l’Absent, el Ressuscitat, serà el gran present en l’Església per a
sempre. L’Església reconeix, confessa i dóna testimoni de Crist Ressuscitat.
La fe no és
una ideologia, és una vida. Jesús promet als qui l’estimen, als que creguin en
Ell, la presència de l’Esperit. L’Esperit que els farà entendre tot el misteri
de Jesús. Aquesta veritat, aquest “vindrem a viure amb Ell”, és impossible pels
que no creuen.
L’Esperit perfecciona i acaba l’obra de
Jesús en el món. Així, doncs, els que vivim de la fe no estem sols. Nosaltres,
aquí, escoltem i per la fe entenem tot el misteri. I, en aquest cas, recordar no voldrà dir
només fer memòria, sinó actualitzar i fer realitat les mateixes paraules
de Jesús: vindrem i viurem amb Ell. Per això dirà “Us dono la meva pau”. I en
cada Eucaristia ho repetim; i avui ens donarem els uns als altres la seva
pau. Fabricar armes per garantir la pau no és de l’Evangeli. És un càlcul
humà. El gest de la pau no el podem fer mai mecànicament. Jesús s’acomiada deixant-nos
la pau, la seva pau, que no és com la que dóna el món. En el context jueu la
pau no és només la fi d’una guerra, és l’arribada del do messiànic. I aquest
serà l’anunci de Nadal (“Pau a la terra”). I aquest serà l’anunci del
Ressuscitat: “Pau a vosaltres”. És el do de Déu que treu tota por. Ni la seva
partença ens ha de neguitejar. Amb la resurrecció s’ha mort l’escàndol de la
creu, de totes les creus. “No tingueu por. Me’n vaig i torno a vosaltres. Jo
estaré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món”. Certament, en forma sagramental,
però tan real com aquell vespre al Cenacle amb els dotze.
Per la seva
encarnació sabem que el nostre lloc de trobada de l’home amb Déu és aquí. Un
dia el cos físic de Jesús; avui, el seu cos eucarístic; i també el seu cos
místic, nosaltres. La reunió dels cristians, cada diumenge, malgrat les nostres
pors, més enllà dels nostres dubtes, com a grup creient, som sagrament en el
món de Crist ressuscitat. Per això podem ben dir “El món ja no us veurà, però
vosaltres sí que em veureu”.
O la fe del
qui estima o l’amor del qui creu són la garantia que donem del Ressuscitat. En
tot cas, la poden vendre o, potser, la podem malbaratar. L’Evangeli d’avui
acaba amb aquestes paraules que sempre les hauríem de tenir presents, molt
presents: “Us ho dic per endavant perquè després, quan ho veureu, cregueu i
refermeu la vostra fe”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada