La bondat sempre és
patrimoni de Déu,
vingui d’on vingui.
Mn. A. Roquer
Lectura del llibre dels
Nombres (Nm 11,25-29)
En aquells dies, el Senyor
baixà en el núvol i parlava amb Moisès. Llavors prengué de l’Esperit que Moisès
tenia i el donà als setanta ancians. Quan l’Esperit es posà damunt d’ells
entraren en estat d’exaltació profètica i no paraven.
En el campament havien quedat dos homes, Eldad i Medad, inscrits entre els setanta però que no s’havien presentat davant el tabernacle. L’Esperit també es posà damunt d’ells i, allà mateix, al campament, entraren en aquell estat d’exaltació profètica. Un jove anà corrents a fer-ho saber a Moisès. Josuè, fill de Nun, que des de jove era l’ajudant de Moisès, digué: «Moisès, senyor meu, prohibiu-los-ho.» Però Moisès li respongué: «Estàs gelós per mi? Tant de bo que tot el poble del Senyor tingués el do de profecia, i que el Senyor els donés a tots el seu Esperit!»
En el campament havien quedat dos homes, Eldad i Medad, inscrits entre els setanta però que no s’havien presentat davant el tabernacle. L’Esperit també es posà damunt d’ells i, allà mateix, al campament, entraren en aquell estat d’exaltació profètica. Un jove anà corrents a fer-ho saber a Moisès. Josuè, fill de Nun, que des de jove era l’ajudant de Moisès, digué: «Moisès, senyor meu, prohibiu-los-ho.» Però Moisès li respongué: «Estàs gelós per mi? Tant de bo que tot el poble del Senyor tingués el do de profecia, i que el Senyor els donés a tots el seu Esperit!»
Lectura de la carta de sant
Jaume (Jm 5,1-6)
Ara us parlo a vosaltres,
els qui sou rics. Ploreu desconsoladament per les desgràcies que us cauran al
damunt. Les vostres riqueses s’han podrit, s’han arnat els vostres vestits,
s’han rovellat el vostre or i la vostra plata, i el seu rovell serà el vostre
acusador i us devorarà les carns. Heu amuntegat riqueses precisament aquests
dies, que són els darrers. El jornal que heu escatimat als qui han segat els
vostres camps clama contra vosaltres, i el crit dels segadors ha arribat a les
orelles del Senyor de l’univers. Heu viscut aquí a la terra una vida de
delícies i plaers, us heu engreixat com el bestiar, ara que és el dia de la
matança. Heu condemnat el just, l’heu assassinat i ell no s’ha resistit.
Lectura de l’evangeli segons
sant Marc (Mc 9,38-43.45.47-48)
En aquell temps, Joan digué
a Jesús: «Mestre, n’hem vist un que es valia del vostre nom per treure dimonis,
i li dèiem que no ho fes més, perquè no és dels qui vénen amb nosaltres.» Jesús
respongué: «Deixeu-lo fer. Ningú que en nom meu faci miracles no podrà després
malparlar de mi. Qui no és contra nosaltres és amb nosaltres. Tothom qui us
doni un vas d’aigua pel meu nom, perquè sou de Crist, us dic amb tota veritat
que no quedarà sense recompensa. Però a aquell que allunya de mi un d’aquests
petits que tenen fe, valdria més que el tiressin al mar amb una mola d’ase
lligada al coll. Si la teva mà et fa caure en pecat, talla-te-la. Val més que
entris a la vida sense mà, i no que vagis amb totes dues mans a l’infern, al
foc que no s’apaga. Si el teu peu et fa caure en pecat, talla-te’l. Val més que
entris a la vida sense peu, i no que siguis llençat amb tots dos peus a
l’infern. I si el teu ull et fa caure en pecat, treu-te’l. Val més que entris
al regne de Déu amb un sol ull, i no que siguis llençat amb tots dos ulls a
l’infern, on el corc no mor mai i el foc no s’apaga.»
Homilia:
Germans, ho acabem de sentir! Les lectures
d’avui contenen una gran saviesa, si ho sabem entendre; o si ho volem
entendre!. Fora una llàstima que ens passéssim per alt només pensant que ja
les sabem!. Tan útil que ens pot ser una paraula que faci llum a la nostra
vida, una altra llum. Com sempre també avui Jesús és la nostra llum; Ell ens
il·lumina i, amb la seva nova llum, veiem la nostra llum. Això sí: sense ulleres
de sol.
A la carta de sant Jaume hem escoltat frases
molt dures, adreçades als rics; o sigui a tots aquells que s’han proposat com a
prioritat a la vida tenir diners i prou, aquells que fan el que calgui per
aconseguir-los i obliden la generositat, la germanor, l’amor... que és el que
ens fa persones!; l’altre ens fa guardioles; com si a la vida no hi haguessin
altres objectius que els materials; s’han proposat viure només de pa, i no de
tota paraula que surt de la boca de Déu. Hi ha una altra manera de viure,
d’omplir la vida amb sentit. El ric no és aquell que té diners només, és aquell
que només s’acontenta amb diners.
Els deixebles informen a Jesús d’un fet que
els ha preocupat molt: han vist un desconegut que expulsava dimonis, que actuava
en nom de Jesús i no és dels que van amb el grup de Jesús. Als apòstols no els
agrada, que equival a dir que no viuen amb l’alegria del qui ha estat millorat
del mal, i sense embuts exposen a Jesús la seva indignació: “Li hem dit que no
ho faci més perquè no és dels nostres”. Això va passar en temps de Moisés, ho
hem sentit a la primera lectura, va passar en temps de Jesús, ho hem sentit a
l’Evangeli, i passa encara avui: No és dels nostres! Pretenem tenir el
monopoli de la bondat, i no el tenim!. Ho veuen com una competència. Jesús veu
les coses d’una altra manera: “El que no està contra nosaltres està a favor
nostre”. El qui fa present al món la força del Déu que salva és els que són de
Déu.
Maleït sectarisme que només té un sol color.
Jesús refusa la postura sectària i excloent dels apòstols, que posen per damunt
de tot el seu prestigi. El primer és alliberà l’home de tot mal que
l’esclavitza. Fora de l’Església hi pot haver, hi ha!, un gran nombre de
persones que fan el bé que Déu vol, que treballen per un món més humà. Tothom
que desenvolupa una actitud humanitzadora fa la voluntat de Déu. Sigui o no
sigui dels nostres.
La missió de l’Església no és la de treballar
per a l’organització; això fora un partit polític. Es treballa per un món més
just, més humà. No és cosa de l’Església veure enemics per tot arreu. Tothom
que lluita per arribar que l’home pugui ser alliberat del mal és dels nostres.
Tendim fàcilment a creure que nosaltres són
els únics portadors de la veritat. L’Esperit Sant va més enllà, actua més enllà
de l’Església, per damunt nostre. El Regne de Déu s’estén més enllà de
nosaltres, i això ens hauria d’alegrar que fos així. És fàcil que també
nosaltres, com els apòstols, ens sembli que, perquè “no són dels nostres” tot
el que fan no és bo. Jo que sempre havia cregut que els apòstols eren dotze?
Anava ben errat! Potser són més. Hi caben tots aquells que no admeten la
bondat fora d’ells. La proposta dels apòstols encara fumeja!. En tots aquells
que creuen que fora de l’Església no hi ha salvació.
En el camp dels que fan la bondat no hi ha
competències. La bondat sempre és
patrimoni de Déu, vingui d’on vingui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada