La Pasqua no és
només que Jesús ha ressuscitat a la nova vida sinó que aquesta vida nova ens ha arribat fins a nosaltres.
Bondat i vida. I això és el
que ens mou
a seguir-lo i a creure-hi.
Mn. A. Roquer.
Lectura dels Fets dels
Apòstols (Ac 9,26-31)
En aquell temps, Saule
arribà a Jerusalem, i allà intentava incorporar-se als creients, però ells no
creien que s’hagués convertit, i tots el defugien. Llavors Bernabé el prengué
pel seu compte, el presentà als apòstols, i els contà com, pel camí, el Senyor
se li havia aparegut i li havia parlat, i amb quina valentia havia predicat a
Damasc el nom de Jesús. Des d’aquell moment convivia amb ells a Jerusalem amb
tota llibertat, predicava amb valentia el nom del Senyor, conversant i
discutint amb els jueus de llengua grega. Aquests es proposaren de matar-lo,
però els germans, que ho saberen, l’acompanyaren a Cesarea i el feren marxar a
Tars.
L’Església vivia en pau per tot Judea, Galilea i Samaria. Així creixia, s’anava edificant, i vivia constantment a la presència del Senyor, confortada per l’Esperit Sant.
L’Església vivia en pau per tot Judea, Galilea i Samaria. Així creixia, s’anava edificant, i vivia constantment a la presència del Senyor, confortada per l’Esperit Sant.
Lectura de la primera carta
de sant Joan (1Jn 3,18-24)
Fillets, que el nostre amor
no sigui només de frases i paraules, sinó de fets i de veritat. Llavors
coneixerem que ens mou la veritat i la nostra consciència es mantindrà en pau
davant de Déu. Perquè si la nostra consciència ens acusa, pensem que Déu és més
gran que la consciència, i que ell ho sap tot.
Estimats, si la consciència no ens acusa, podem acostar-nos a Déu amb tota confiança, i obtindrem el que li demanem, perquè complim el que ens mana i fem allò que és del seu grat.
El seu manament és que creguem en el seu Fill Jesucrist i que ens estimem els uns als altres tal com ens ho té manat. Si complim els seus manaments, ell està en nosaltres i nosaltres en ell. I, per l’Esperit que ens ha donat, coneixem que ell està en nosaltres.
Estimats, si la consciència no ens acusa, podem acostar-nos a Déu amb tota confiança, i obtindrem el que li demanem, perquè complim el que ens mana i fem allò que és del seu grat.
El seu manament és que creguem en el seu Fill Jesucrist i que ens estimem els uns als altres tal com ens ho té manat. Si complim els seus manaments, ell està en nosaltres i nosaltres en ell. I, per l’Esperit que ens ha donat, coneixem que ell està en nosaltres.
Lectura de l’evangeli segons
sant Joan (Jn 15,1-8)
En aquell temps, Jesús digué
als seus deixebles: «Jo sóc el cep veritable, i el meu Pare és el vinyater. La
sarment que no dóna fruit en mi el Pare la talla, i la que dóna fruit,
l’esporga i la neteja perquè encara en doni més. Vosaltres ja sou nets gràcies
al missatge que us he anunciat. Estigueu en mi i jo en vosaltres. Així com la
sarment, si no està en el cep, no pot donar fruit, tampoc vosaltres no podeu
donar fruit si no esteu en mi. Jo sóc el cep, i vosaltres, les sarments. Qui
està en mi i jo en ell dóna molt de fruit, perquè sense mi no podríeu fer res.
Si algú se separa de mi, és llançat fora, com ho fan amb les sarments, i
s’asseca. Les sarments, un cop seques, les recullen, les tiren al foc i cremen.
Si us quedeu en mi, i el que jo us he dit queda en vosaltres, podreu demanar
tot el que desitgeu, i ho tindreu. La glòria del meu Pare és que vosaltres
doneu molt de fruit i sigueu deixebles meus.»
Homilia:
Estem plenament dins de les festes pasquals
que són, evidentment, el fonament i el sentit de la nostra vida cristiana. Si
Jesús no hagués ressuscitat “fora vana la nostra fe”, ens ho diu sant Pau. Fora
inútil el nostre camí, el nostre seguiment; no hi hauria final, no hi hauria
horitzó, no tindria sentit!. És el Ressuscitat que ens fa veure la nostra
petita història d’una altra manera.
La vida de Pau, apassionada en tot, tant com a
perseguidor com apòstol.... No és estrany que dubtin, per altra part, de la
seva conversió. ¿Què havia portat a Pau a emprendre un camí, no només diferent,
sinó totalment oposat al què portava?: la trobada amb Jesús camí de Damasc amb
la seva coneguda caiguda del cavall (que em penso que més popularment n’hauríem
de dir la caiguda del ruc). Aquest canvi sobtat és un canvi radical, un
canvi de vida, i així podrà ben dir “No sóc jo que visc, és Crist que viu en mi”.
I per aquí podem entendre l’Evangeli d’avui: “Jo
sóc el cep... vosaltres les sarments”. La meva vida és la vostra vida, o la
vostra vida és la meva. L’al·legoria de l’evangeli d’avui, com la del diumenge
passat amb el Bon Pastor, és senzilla, diria fins i tot poètica, però sobretot
és vital. A vegades les coses més sublims ens passen desapercebudes per la seva
simplicitat, per la seva normalitat, per la seva quotidianitat; com el
respirar: no hi pensem, però és vital!.
A l’Antic Testament ens apareix la figura de
la vinya ja des del temps de Noé, però sobretot amb els profetes per parlar de
la relació, difícil relació, entre Déu i el poble d’Israel. Una relació a base d’amor,
de misericòrdia, de perdó... per part de Déu, i de rebuigs i d’infidelitats per
part del poble; que enlloc de donar-li raïms, com és lògic, li dóna agrassots.
La unió dels sarments amb el cep és essencial
per donar fruit. No endebades l’evangelista ens ha repetit avui cinc vegades “Units
a mi”. Si us dic que el cep produeix raïms, em direu ja ho sabem!. Doncs
també us dic que els bons fruits de l’Església vénen del cep que és Jesús, i
convé que ho sapiguem!. És Ell, Jesús, qui té la vida. La nostra vida, tota
sola, amb tot el què fem, tot el què som, tot el què estimem... només ens pot
portar a la mort. El fruit d’una vida mortal mai pot engendrar una vida eterna.
Aquesta és la distància que hi ha entre el Divendres Sant, allà on arriba la
vida humana, i el dia de Pasqua quan Déu fa que aquesta vida esdevingui eterna,
superant la mort humana. La Pasqua no és
només que Jesús ha ressuscitat a la nova vida sinó que aquesta vida nova,
perquè no està subjecta a la mort, ens ha arribat fins a nosaltres.
Aquest és el misteri pasqual del qual Déu ens
fa participar plenament des del Baptisme. Si celebrem el dia del naixement,
cosa molt normal, en més motiu hauríem de celebrar, em sembla a mi, el dia del
nostre Baptisme, quan hem nascut per a la vida eterna. I sabeu per què no el
celebrem, senzillament perquè no sabem ni el dia en que ens van batejar;
llàstima!.
Tot això, i molt més, és el què Jesús ens dóna
a entendre amb la preciosa imatge del cep i les sarments.
La nostra relació amb Jesús no és només de coneixements
racionals, d’idees ni de principis morals, ni tampoc de ritus i cerimònies. És
una relació de persones vives, i Ell és qui ens dóna la vida, i nosaltres hi
creiem i l’acollim. I l’acollim perquè sabem en qui creiem.
El pastor bo dèiem diumenge passat, el cep
veritable em dit avui. Dos adjectius ben explícits: bonesa i veritat. Dos adjectius
que ens defineixen com és el Ressuscitat, o qui és el Ressuscitat per a
nosaltres. Bondat i vida. I això és el
que ens mou a seguir-lo i a creure-hi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada