diumenge, 15 de setembre del 2013

Homilia del diumenge 24 de durant l’any

Si el pecador pogués intuir l’alegria de Déu, que l’espera constantment, el camí de retorn fora més fàcil. 
Mn. A. Roquer
Lectura del llibre de l’Èxode (Ex 32,7-11.13-14)
En aquells dies, el Senyor digué a Moisès: «Vés, baixa a la plana: s’ha pervertit el teu poble, que tu havies fet pujar de la terra d’Egipte. De seguida s’han desviat del camí que jo els havia prescrit. S’han fet un vedell de fosa i l’han adorat, li han sacrificat víctimes i diuen: “Poble d’Israel, aquí tens els teus déus, els qui t’han fet sortir d’Egipte”.» Per això el Senyor digué a Moisès: «Veig que aquest poble és rebel al jou. Deixa’m que s’inflami la meva indignació i no en deixaré rastre. Després et convertiré en un gran poble.»
Però Moisès apaivagava el Senyor, el seu Déu, i li deia: «Senyor, per què s’encén el vostre enuig contra el vostre poble, que havíeu fet sortir de la terra d’Egipte amb gran poder i amb mà forta? Recordeu-vos d’Abraham, d’Isaac i d’Israel, els vostres servents; recordeu que els vau jurar per vós mateix i els vau dir: “Faré que la vostra descendència sigui tan nombrosa com les estrelles del cel, i tot aquest país que jo us havia dit el donaré als vostres descendents i el posseiran per sempre”.»
Llavors el Senyor es desdigué del mal que havia amenaçat de fer al seu poble.
Lectura de la primera carta de sant Pau a Timoteu (1Tm 1,12-17)
Estic agraït a Jesucrist, el nostre Senyor. És ell qui m’ha donat forces. Li agraeixo que m’hagi considerat prou fidel per a confiar-me un servei a mi, que primer blasfemava contra ell i el perseguia i l’injuriava. Però Déu s’apiadà de mi, perquè quan encara no tenia fe no sabia què feia. La gràcia del nostre Senyor ha estat pròdiga amb mi, juntament amb la fe i l’amor en Jesucrist.
Això que ara et diré és cert, i del tot digne de crèdit: que Jesucrist vingué al món a salvar els pecadors, i entre els pecadors jo sóc el primer. Però Déu se n’apiadà perquè Jesucrist pogués demostrar primerament en mi tota la grandesa de la seva paciència, fent de mi un exemple dels qui es convertiran a la fe i tindran així la vida eterna.
Al rei de tot el món, Déu únic, immortal, invisible, honor i glòria pels segles dels segles. Amén.
Lectura de l’evangeli segons sant Lluc (Lc 15,1-32)
En aquell temps, veient que tots els cobradors d’impostos i els altres pecadors s’acostaven a Jesús per escoltar-lo, els fariseus i els mestres de la Llei murmuraven entre ells i deien: «Aquest home acull els pecadors i menja amb ells.» Jesús els proposà aquesta paràbola: «¿Qui de vosaltres, si tenia cent ovelles i en perdia una, no deixaria en el desert les noranta-nou i aniria a buscar la perduda fins que la trobés? I quan l’hagués trobada, ¿oi que se la posaria tot content a les espatlles i, arribant a casa, convidaria els amics i els veïns dient-los: “Veniu a celebrar-ho: he trobat l’ovella que havia perdut”? Us asseguro que al cel hi haurà també més alegria per un sol pecador convertit que no pas per noranta-nou justos que no necessiten convertir-se.
»I si una dona tenia deu monedes de plata i en perdia una, ¿no encendria el llum i escombraria la casa i la buscaria amb tot l’interès fins que la trobés? I quan l’hagués trobada, oi que convidaria les amigues i les veïnes dient-los: “Veniu a celebrar-ho: he trobat la moneda que havia perdut”? Us asseguro que hi ha una alegria semblant entre els àngels de Déu per un sol pecador convertit.»
[I també els digué: «Un home tenia dos fills. Un dia el més jove digué al pare: “Pare, dóna’m la part de l’herència que em toca.” Ell els repartí els seus béns. Pocs dies després, el més jove arreplegà tot el que tenia, se n’anà cap a un país llunyà i, un cop allà, dilapidà els seus béns portant una vida dissoluta. Quan ho hagué malgastat tot vingué una gran fam en aquell país i començà a passar necessitat. Llavors es llogà a un propietari d’aquell país, que l’envià als seus camps a pasturar porcs. Tenia ganes d’atipar-se de les garrofes que menjaven els porcs, però ningú no li’n donava. Llavors reflexionà dintre seu: “Quants treballadors del meu pare tenen pa de sobres, i aquí jo m’estic morint de fam! Aniré a trobar el meu pare i li diré: Pare he pecat contra el cel i contra tu; ja no mereixo que em diguin fill teu; pren-me entre els teus treballadors.” I se n’anà a trobar el seu pare.
»Encara era lluny, que el seu pare el veié i es commogué, corregué a tirar-se-li al coll i el besà. El seu fill li digué: “Pare, he pecat contra el cel i contra tu; ja no mereixo que em diguin fill teu.” Però el pare digué als criats: “Porteu de pressa el vestit millor i vestiu-lo, poseu-li un anell i calçat, porteu el vedell gras per celebrar-ho, mateu-lo i mengem, perquè aquest fill meu, que ja donava per mort, ha tornat viu; ja el donava per perdut i l’hem retrobat.” I es posaren a celebrar-ho.
»Mentrestant el fill gran tornà del camp. Quan s’acostava a casa sentí músiques i balls i cridà un dels criats per preguntar-li què era allò. Ell li digué: “Ha tornat el teu germà. El teu pare, content d’haver-lo recobrat amb bona salut, ha fet matar el vedell gras.” El germà gran s’indignà i no volia entrar. Llavors sortí el pare i el pregava. Però ell li respongué: “He passat tants anys al teu servei, sense haver desobeït mai ni un sol dels teus manaments, i no m’has donat mai un cabrit per fer festa amb els meus amics; i ara que torna aquest fill teu després de consumir els teus béns amb dones públiques, fas matar el vedell gras?” El pare li contestà: “Fill, tu sempre ets amb mi, i tot el que jo tinc és teu. Però ara hem d’alegrar-nos i fer festa, perquè aquest germà teu, que ja donàvem per mort, ha tornat viu; ja el donàvem per perdut i l’hem retrobat”.»]
Homilia:
La coneixem tan bé aquesta paràbola anomenada del “fill pròdig” però tot i coneixent-la molt ens va tan bé tornar-la a escoltar!

Aquesta coneguda paràbola de sant Lluc la llegim normalment el IV diumenge de Quaresma. Avui, a diferència del temps quaresmal, ve precedida de dues paràboles més, la pèrdua d’una ovella i la pèrdua d’una moneda de plata, abans de parlar de la pèrdua d’un fill. Així com en temps quaresmal es posa l’accent en la reconciliació, en el perdó del pare envers del fill, avui l’accent es posa més en l’alegria del retorn; avui, més que posar l’accent en el fill, el posem en el pare.

Podríem resumir la nostra trobada dominical en les paraules del fill: “Aniré a trobar el meu pare”. Què és la celebració dominical aquí, cada diumenge? És això, una trobada amb aquell que ens espera sempre amb els braços oberts i fa festa.

La celebració de la missa dominical sempre s’obre amb l’acte penitencial per a que tota la celebració estigui imbuïda de l’alegria de l’encontre amb aquell que és el nostre pare. Ell és qui ve al nostre encontre per vèncer les nostres monotonies de cada dia, les nostres tristeses, els nostres fracassos, les angoixes i els egoismes.

Allò de “i ara que torna aquell fill teu”... això és fora de lloc. O també aquell altre “dóna'm la part de l’herència que em toca”. Tot allò que tenim se’ns ha donat, és fruit de la generositat del nostre Déu.

Si no arribem fins aquí, la paràbola no va més enllà d’una escena bonica, i bucòlica i tot. I és més, molt més que una paràbola només bonica. I podem aprendre l’actitud del pare, en la reflexió del fill petit, i també, per què no?, de la incomprensió del fill gran. Fixem-nos com l’accent no es posa tant en el pastor i en l’ovella, sinó sobretot en l’alegria del retrobament per part del pare.

Hem insistit molt en el pecat i poc en l’alegria del perdó. I no ens va gens malament perquè això de l’alegria no és massa comú, no és pas el nostre fort, a vegades. Quan la mateixa paraula evangeli ja vol dir bona notícia! Alegrar-nos de l’alegria de l’altre no és massa comú, i menys encara si l’altre no és amic meu.

Jesús ho presenta com un interrogant. “Qui de vosaltres si perd una ovella... o una moneda de plata... o un fill...?” Com si digués no busqueu cinc peus al gat. Somrieu a la vida que jo us he portat! És el mateix Déu que s’alegra de la conversió del pecador.

A l’evangelista sant Lluc hi ha dues característiques que sempre van juntes: la conversió i l’alegria. Totes dues juntes fan la proclamació de la bona nova de la misericòrdia de Déu. L’alegria d’un pecador que es penedeix hauria de ser la nostra alegria. Si nosaltres fem tot el que cal per retrobar allò que ens interessa, allò que hem perdut, què no farà Déu?

Potser sí que fora més adient, de la paràbola d’avui, enlloc de nomenar-la del “fill pròdig” dir-ne de l’alegria del perdó. Si el pecador pogués intuir l’alegria de Déu, que l’espera constantment, el camí de retorn fora més fàcil. El fill pròdig era molt conscient del mal que havia fet però també el pare era molt conscient de l’amor que tenia pel fill.


Avui és festa. És diumenge, no només perquè ahir era dissabte. Ho és sobretot perquè el Pare també ens acull avui a nosaltres a casa seva amb gran alegria. Aquests és el motiu més profund de la festa del diumenge. Doncs, celebrem-ho!

diumenge, 8 de setembre del 2013

El naixement de Maria és extremadament simple.
Déu és la simplicitat per essència.
Mn. A. Roquer.
Lectura de la profecia de Miquees
Això diu el Senyor: «Tu Bet-Lèhem Efrata, petita per figurar entre les famílies de Judà: de tu en sortirà el qui ha de regir Israel». Els seus orígens són llunyans, des dels temps eterns. Els tindrà abandonats fins que la mare haurà tingut un fill; aleshores la resta dels germans tornarà cap al poble d'Israel. Es presentarà a fer de pastor amb la majestat del seu Déu, amb la glòria del nom del Senyor. I viuran en pau, perquè ara serà gran d'un cap a l'altre de la terra. Ell serà la pau.

Lectura de la carta de sant Pau als cristians de Roma
Germans, nosaltres sabem que Déu ho disposa tot en bé dels qui l'estimen, dels qui ell ha cridat per decisió seva; perquè ell, que els coneixia d'abans que existissin, els destinà a ser imatges vives del seu Fill, que ha estat així el primer d'una multitud de germans.
Ell, que els havia destinat, els crida, els fa justos i els glorifica.
Lectura de l'evangeli segons sant Mateu.
Jesús, el Messies, vingué al món d'aquesta manera: Maria, la seva mare, promesa amb Josep, abans de viure junts, es trobà que esperava un fill per obra de l'Esperit Sant. Josep, el seu espòs, que era un home bo, no volent fer-ho saber públicament,
es proposava de desfer en secret l'acord matrimonial. Mentre ell hi pensava, se li aparegué en somni un àngel del Senyor que li digué: «Josep, fill de David, no tinguis por de prendre a casa teva Maria com a esposa. És cert que ella ha concebut per obra de l'Esperit Sant; ha de tenir un fill i li has de posar el nom de Jesús, perquè ell salvarà dels pecats el seu poble».
Tot això va succeir perquè es complís el que el Senyor havia anunciat pel profeta: «La verge tindrà un fill, i li posaran Emmanuel», que vol dir «Déu-és-amb-nosaltres».
Homilia:
La festa d’avui, de la Nativitat de la Mare de Déu, que tenim el privilegi de celebrar-la, ni que sigui en diumenge, als santuaris dedicats a Maria, és una festa que ens ve de l’Església d’Orient, on ja se celebrava molt antigament. Passà a Roma el segle VIIè. Fixeu-vos que la  celebrem 9 mesos després de la festa de la Immaculada, el 8 de desembre.

Com totes les festes de la Mare de Déu té un lligam, evidentment, en el seu fill Jesús. Tot el que puguem dir de Maria és perquè és Mare de Déu. És per això que antigament s’anomenava a aquesta festa L’Aurora del Món Nou. Com l’aurora, que és la primera llum del sol que sortirà, així Jesús. I Maria serà la que anunciarà el naixement de la nova llum.

El fill etern del Pare, fet home a les entranyes de Maria, que com Ell mateix dirà “Jo sóc la llum del món”, ens fa celebrar avui la festa dedicada a la seva mare Maria. És així com en totes les festes de Maria el culte de la nostra fe va adreçat a Maria a través de Jesús, el seu fill; que si es feu de la nostra família humana va ser com a fill d’una dona, Maria de Natzaret.

Només celebrem el naixement de dos sants: Maria i Joan Baptista. Fixeu-vos que tots dos estan estretament lligats amb la vida de Jesús.

Que fàcil és parlar de la vida de la Mare de Déu. I més en un dia com avui. Més fàcil encara si som en un santuari dedicat a Maria. Més fàcil encara si la tenim a la nostra ciutat per patrona.

Però també que difícil és parlar de la Mare de Déu si la volem posar en el lloc que li pertoca, que sempre va més enllà, molt més enllà del nostre sentiment i de la nostra devoció personal.

Avui celebrem quelcom més que l’aniversari del naixement de la Mare de Déu. “El vostre naixement (com diu l’antífona del Laudes) ha omplert el món d’alegria”. A vegades en alguns esdeveniments, com en el naixement de Maria, com en la seva immaculada concepció, hi podem veure com una excepció, quelcom que és com una mica complicat perquè surt del normal; quan és el més normal del món, perquè és més simple. Sempre tendim a buscar complicacions on hi ha, justament, la simplicitat. El naixement de Maria és extremadament simple. Déu és la simplicitat per essència; els complicats som nosaltres. I sempre ens pensem que és al revés, que Déu és molt complicat.

Ja que la vostra maternitat fou l’aurora de la salvació, que la festa de la seva Nativitat ens porti un augment de pau, així ho demanem avui.

Els textos de la celebració d’avui tots són ben explícits, en faré un recull. “De vós ens ha nascut el sol de justícia, Crist Jesús que ens allibera de tota mort”. “Hem estat alliberats de la vella arrel del pecat”. “Déu s’ha complagut en la bellesa de Maria”. “Ella fou per a tot el món esperança de salvació”. “Ella és la pedra angular que uneix l’Antic i el Nou Testament”. “Avui, la creació sencera està preparada per hostatjar a aquell que li donà començament”. “Ella és l’aurora de la llum de Nadal”.

I la lletania de textos fora llarguíssima. Tots els textos que podem citar de la festa d’avui traspuen una alegria, com en tot naixement! Per això Maria, que és serventa i és a l’hora reina, no ens sorprèn; és el més normal del món. Reina i serventa a l’hora, per a no estar en contradicció amb allò que dirà Jesús: “El que s’humilia serà enaltit”. En Maria s’ha donat.

Així en ella hi veiem la nostra mare i senyora. En el nostre cas la Reina i Mare de Misericòrdia.


I així podem pregar amb la litúrgia de la festa d’avui dient: “Feu que, ajudats per la vostra intercessió, aconseguim en el regne celestial la glòria que pertoca a tots els fills de Déu”. Que així sigui!

diumenge, 1 de setembre del 2013

Homilia del diumenge 22 de durant l’any

S’ha de saber donar sense esperar recompensa; altrament, on queda la generositat?
Mn. A. Roquer. 
Lectura del llibre de Jesús, fill de Sira [Sir 3,19-21.30-31 (gr. 17-18.20.28-29)]
Fill meu, sigues modest en tot el que facis i et veuràs més estimat que el qui dóna esplèndidament. Com més gran ets més humil has de ser, i Déu et concedirà el seu favor. Déu, que és veritablement poderós, revela els seus secrets als humils. La desgràcia dels descreguts no té remei, perquè ha arrelat en ells una planta dolenta. El cor dels assenyats comprèn els proverbis dels assenyats, l’orella atenta s’alegra de sentir parlar amb seny.
Lectura de la carta als cristians hebreus (He 12,18-19.22-24a)
Germans, vosaltres no us heu acostat a aquella muntanya palpable del Sinaí, que era tota ella foc ardent, foscor, negra nuvolada i tempesta, ni heu escoltat el toc del corn i la veu que pronunciava aquelles paraules. Els mateixos que sentiren la veu suplicaren que no continués parlant-los. Vosaltres us heu acostat a la muntanya de Sió, a la ciutat del Déu viu, la Jerusalem celestial, a miríades d’àngels, a l’aplec festiu dels primers inscrits com a ciutadans del cel; us heu acostat a Déu, jutge de tots, als esperits dels justos que ja han arribat a terme, a Jesús, el mitjancer de la nova aliança.
Lectura de l’evangeli segons sant Lluc (Lc 14,1a.7-14)
Un dissabte, Jesús entrà a menjar a casa d’un dels principals fariseus. Ells l’estaven observant. Jesús notà que els convidats escollien els primers llocs i els proposà aquesta paràbola: «Quan algú et convida a un dinar de casament, no et posis al primer lloc: si hi hagués un altre convidat més honorable que tu, vindria el qui us ha convidat a tots dos i et diria: “Cedeix-li el lloc”, i tu hauries d’ocupar el lloc darrer, tot avergonyit. Més aviat quan et conviden vés a ocupar el lloc darrer, i quan entrarà el qui t’ha convidat et dirà: “Amic, puja més amunt.” Llavors seràs honorat davant tots els qui són a taula, perquè tothom qui s’enalteix serà humiliat, però el qui s’humilia serà enaltit.»
Després digué al qui l’havia convidat: «Quan facis un dinar o un sopar, no hi cridis els teus amics, ni els teus germans, ni altres parents teus, ni veïns rics. Potser ells també et convidarien, i ja tindries la recompensa. Més aviat, quan facis una festa, convida-hi pobres, invàlids, coixos i cecs. Feliç de tu, llavors: ells no tenen res per recompensar-t’ho, i Déu t’ho recompensarà quan ressuscitaran els justos.»
Homilia:
El tema que sobresurt avui a l’Evangeli és la Gratuïtat. “Quan facis una festa convida-hi pobres, coixos, invàlids... ells no tenen res per recompensar-t’ho i Déu t’ho recompensarà”. És que té cada sortida l’Evangeli! Fer coses sense esperar recompensa! En quin món estem?

En una paraula, avui hem de dir que no es fa caritat per anar al cel, sinó que es va al cel perquè es fa caritat. Que el cel no es compra ni es guanya. L’home no val pel que té, val pel que dóna. A aquell que es creu que és qui sap qui perquè té i prou, el Petit Princep li diria: no és un home, és un bolet!

Exigir els propis drets és certament un progrés de la societat, però no és una forma normal de conviure. Si dono només perquè hi ha una obligació, on queda la generositat. Els fills exigeixen als pares, els pares als fills; els ciutadans als polítics, els polítics als ciutadans; l’empresa al treballador i el treballador a l’empresa; els fidels al bisbe i el bisbe als fidels. I acabarem creient que exigir és la forma normal de conviure.

És just reclamar allò que ens pertoca, però no és just no exigir-nos allò que hem de fer, a nosaltres mateixos. I és poc humà viure obsessionats per exigir si ens oblidem de complir.

També s’ha de saber donar sense esperar recompensa; altrament, on queda la generositat?

La saviesa del llibre de Jesús, fill de Sira, que hem escoltat a la Primera Lectura, ens recorda la importància de ser modestos en tot allò que fem, senzills i humils! Aquesta actitud del cor és la que ha de caracteritzar les nostres relacions humanes.

Cada diumenge, en iniciar la celebració de l’Eucaristia diem, demanem, si voleu reclamem, “Senyor, tingueu pietat”. Quan som capaços de reconèixer aquesta necessitat de perdó, és quan ens en fem mereixedors. “Amic, ens dirà llavors el Senyor, puja més amunt”. És Ell que ens fa pujar per ocupar el lloc que ens pertoca, allò que mereixem. No som nosaltres que escollim, és Ell que ha escollit. I ens ha convidat a la seva taula (“Feliços els convidats a la seva taula”. No és una falsa interpretació de la paràbola que la intenció del Senyor a participar de la seva taula és fruit de la seva generositat. No és cap mèrit nostre. No ens ho hem guanyat.

En un món on tot és comercialitzable, on no és fa res per l’altre si no és a canvi de..., donar per rebre, les paraules de Jesús són com un cop de puny al ventre, o millor dit a la consciència.

La paràbola és una acusació contra aquella idea tan nostra que arribem a titllar com a cosa normal: que només es fa un favor quan es pot rebre la recompensa corresponent.

L’anunci de l’Evangeli és un clam a la gratuïtat. El gest desinteressat d’anar allà on em porta el Senyor; el gest desinteressat de saber donar per amor, no a canvi de... Jesús ens dirà “sigueu bons com ho és el vostre Pare del cel”.


Apropem-nos agraïts, reconeixent la generositat del nostre Déu, a la taula dels seus fills. És així com l’Eucaristia serà un reconeixement agraït. Un reconeixement agraït sempre superarà el compliment d’una obligació. Només l’agraïment va més enllà d’un ja he complert!

dimecres, 28 d’agost del 2013

Homilia de la missa de l’aparició. Dilluns. 26-8-2013

Els sants són no per admirar sinó per imitar.
Són imitables perquè són de carn i ossos com nosaltres, cristians com nosaltres.
Mn. A. Roquer

Homilia:
Avui celebrem a santa Teresa de Jesús i Jornet, filla del poble d’Aitona, ben a prop d’aquí, a la comarca del Segrià, prop de Fraga. Una santa, per tant, de casa nostra. I ens alegra també poder celebrar aquests sants que han sigut membres del mateix poble que nosaltres.

Tots els sants ens diuen amb això que l’Evangeli no és una utopia, que l’Evangeli no és irrealitzable. Ells ens diuen, perquè ho han viscut, que l’Evangeli es pot viure. Encara diria més. Una vegada un nen, mirant el vitralls acolorits de l’església, va preguntar al seu pare qui eren aquells personatges de colors que hi havien als vitralls; els sants li digué el seu pare. O sigui són les persones que van fer tan de bé als altres que la gent podria reconèixer a través d’ells, a través del vitrall, la bondat de Déu, la llum de Déu! Són persones que deixen passar la llum de Déu, com els vitralls deixen passar la llum del sol.

Santa Teresa de Jesús i Jornet fou carmelita terciària, congregació fundada justament pel seu oncle, el beat Francesc Palau, que vàrem tenir vivint com ermità a sant Bartomeu de Fraguerau, al Montsant; després funda una congregació i comença una nova vida, una congregació que anomenarà Germanes dels Ancians Desemparats. En aquesta congregació hi entrà també la seva germana Maria; la primera casa es funda a València. Malgrat les moltes i moltes dificultats, la congregació es va anar propagant ràpidament; va créixer molt a Cuba; i en aquells temps, i a la mort de la Santa, formaven part de la congregació 1200 religioses i tenien l’encàrrec de cuidar ancians desemparats a 103 cases d’acollida. Teresa va morir a Llíria, a València, tal dia com avui, 26 d’agost, era l’any 1879. El papa Pius XII la va beatificar i Pau VI la va canonitzar l’any 1974.

Celebrar un sant o una santa és reconèixer que el misteri de la pasqua de Jesús es pot realitzar també en aquells que són els seus seguidors. Crist s’ha fet realitat en nosaltres. Si Ell, el seu cap, ha experimentat la plenitud de la vida, nosaltres, els seus membres, que formem part del seu cos, també podem participar de la mateixa vida. Crist s’ha fet realitat en els cristians que han restat fidels en el seu Evangeli.

Donar culte avui a santa Teresa de Jesús i Jornet és oferir un exemple a imitar, un estímul i un ajut per a que també nosaltres puguem seguir el seu exemple. És dir, amb fets que sempre són més que totes les paraules, que l’Evangeli és possible, que l’Evangeli es pot viure. Alguns ho han fet.

Celebrar la festa d’un sant és entrar en comunió amb l’Església gloriosa; ells són per a nosaltres un ajut, com deia, i un exemple. Els sants són no per admirar sinó per imitar. Són imitables perquè són de carn i ossos com nosaltres, cristians com nosaltres.


Que santa Maria, avui que celebrem aquesta missa aquí al Santuari, ella que és reina dels sants, intercedeixi avui per tots nosaltres.