diumenge, 31 de juliol del 2016

Lectures i homilia del diumenge 18 de durant l’any

Valorar la saviesa de l’Esperit ens farà rics,
fins i tot sense valors materials.

Mn. A. Roquer. 
Lectura del llibre de l’Eclesiastès (Ecl 1,2.2,21-23)
Vanitat i més vanitat, deia el Portaveu-del-poble, vanitat i més vanitat, tot és en va. Després que un home s’ha esforçat a treballar amb coneixement, traça i eficàcia, ho ha de deixar tot a un altre que no s’hi ha esforçat per res. També això és en va, i és una gran dissort. Perquè, de fet, què en treu l’home de tot esforç i de tot el neguit amb què treballa sota el sol? Passa els dies en el desfici i en les penes de la seva servitud, i de nit el seu cor no descansa. També això és en va.
Lectura de la carta de sant Pau als cristians de Colosses (Col 3,1-5.9-11)
Germans, ja que heu ressuscitat juntament amb el Crist, cerqueu allò que és de dalt, on hi ha el Crist, assegut a la dreta de Déu; estimeu allò que és de dalt, no allò que és de la terra. Vosaltres vau morir, i la vostra vida està amagada en Déu juntament amb el Crist. Quan es manifestarà el Crist, que és la vostra vida, també vosaltres apareixereu amb ell plens de glòria. Per tant, feu morir allò que us lliga a la terra: fornicació, impuresa, passions, mals desigs i l’amor al diner, que és una idolatria; no us enganyeu els uns als altres, vosaltres que us heu despullat de l’home antic i del seu estil d’obrar, i us heu revestit del nou, que es renova a imatge del seu Creador i avança cap al ple coneixement. Aquí ja no compta ser grec o jueu, circumcís o incircumcís, bàrbar o escita, esclau o lliure, sinó que Crist ho és tot, i és de tots.
Lectura de l’evangeli segons sant Lluc (Lc 12,13-21)
En aquell temps, un de la gent digué a Jesús: «Mestre, convenceu el meu germà que es parteixi amb mi l’herència.» Jesús li contestà: «Bon home, qui m’ha encomanat a mi que fes de jutge o de mediador entre vosaltres?» Llavors digué a tothom: «Vigileu! Guardeu-vos de tota ambició de posseir riqueses, perquè ni que algú tingués diners de sobres, els seus béns no li podrien assegurar la vida.» I els ho explicà amb una paràbola: «Un home ric va treure de les seves terres unes collites tan abundants que no tenia on guardar-les. Tot rumiant es va dir: ja sé què faré: tiraré a terra els meus graners, en construiré de més grans, hi guardaré tot el meu gra i les altres mercaderies meves i em diré a mi mateix: “Tens reserves per a molts anys: reposa, menja, beu, diverteix-te.” Però Déu li digué: “Vas errat! Aquesta mateixa nit et reclamen el deute de la teva vida i tot això que volies guardar-te, de qui serà? Així passa amb tothom qui reuneix tresors per a ell mateix i no es fa ric als ulls de Déu”.»
Homilia:
Ens parlen constantment d’Economia. La paraula clau és aquesta: Crisi! Que ha vingut després d’un anys que vam dir de prosperitat.

Hem vist a l’evangeli com intenten que Jesús prengui partit davant dels estralls que produeix aquest fet de la falta d’economia. Jesús és clar i contundent: “No he vingut a fer de mediador”. Ni Jesús té un pla econòmic per oferir, però sí que posa el dit a la llaga: “Vigileu. Guardeu-vos de l’ambició de posseir riqueses perquè, ni que algú tingués diners de sobres, els seus bens no li poden assegurar la vida”. Més clar no es pot dir.

No podem perdre de vista la pregunta que es fa l’anomenat portaveu del poble: Què en treu l’home de tot el seu esforç?

Són molts els indicadors que assenyalen que al nostre món el progrés va associat a una força financera... cada vegada més gran. Què és el que de veritat ens mou? La cobdícia? L’avarícia? La generositat? Unes actituds que són totalment oposades.

Nosaltres que ens diem creients ens enriquim amb els valors de Jesús. No es tracta de si tenim molt o poc; sinó de quin és el valor que donem a la vida.

Al final de l’evangeli hi ha una qüestió que Jesús proposa, que és un repte en un món on socialment és tant valorat l’èxit personal. La nostra proposta, si es pot parlar així, és per a la vida, però... quina vida? Creure és acceptar incondicionalment que l’experiència de vida de Jesús sigui també la nostra. Aquí comença el nostre examen de consciència. “Estimar allò que és de dalt”

Avui, l’accent de les lectures està centrat en el perill que representa l’afany d’acumular bens materials. Però podeu anar més enllà: ja que estem a l’Any Sant de la Misericòrdia podem fer memòria de retalls de l’Evangeli que ens conviden a augmentar la capacitat de despreniment, no només la capacitat de tenir més.

Allò que ens ha de moure és la capacitat de ser més. Jesús ens anima a trobar el veritable valor de les coses d’aquest món. Mireu sinó a sant Francesc d’Assís. Ni que algú tingués diners de sobres, els seus bens no li poden assegurar la vida... que és el gran valor! Sant Pau ho deia així: “Feu morir allò que us lliga a la terra”.

Avui cada u es podria proposar fer una reflexió sobre el sentit autèntic de la vida. Per a què visc? Què és realment viure? Per a qui visc? Per a Déu, a qui estimo, a qui vull servir? O per a mi mateix, procurant evitar que el diner no sigui el mòbil de la meva vida? Vull dir que el llegir no ens faci perdre l’escriure.


Valorar la saviesa de l’Esperit ens farà rics, fins i tot sense valors materials.

Lectures i homilia del diumenge 18 de durant l’any

Valorar la saviesa de l’Esperit ens farà rics,
fins i tot sense valors materials.

Mn. A. Roquer. 
Lectura del llibre de l’Eclesiastès (Ecl 1,2.2,21-23)
Vanitat i més vanitat, deia el Portaveu-del-poble, vanitat i més vanitat, tot és en va. Després que un home s’ha esforçat a treballar amb coneixement, traça i eficàcia, ho ha de deixar tot a un altre que no s’hi ha esforçat per res. També això és en va, i és una gran dissort. Perquè, de fet, què en treu l’home de tot esforç i de tot el neguit amb què treballa sota el sol? Passa els dies en el desfici i en les penes de la seva servitud, i de nit el seu cor no descansa. També això és en va.
Lectura de la carta de sant Pau als cristians de Colosses (Col 3,1-5.9-11)
Germans, ja que heu ressuscitat juntament amb el Crist, cerqueu allò que és de dalt, on hi ha el Crist, assegut a la dreta de Déu; estimeu allò que és de dalt, no allò que és de la terra. Vosaltres vau morir, i la vostra vida està amagada en Déu juntament amb el Crist. Quan es manifestarà el Crist, que és la vostra vida, també vosaltres apareixereu amb ell plens de glòria. Per tant, feu morir allò que us lliga a la terra: fornicació, impuresa, passions, mals desigs i l’amor al diner, que és una idolatria; no us enganyeu els uns als altres, vosaltres que us heu despullat de l’home antic i del seu estil d’obrar, i us heu revestit del nou, que es renova a imatge del seu Creador i avança cap al ple coneixement. Aquí ja no compta ser grec o jueu, circumcís o incircumcís, bàrbar o escita, esclau o lliure, sinó que Crist ho és tot, i és de tots.
Lectura de l’evangeli segons sant Lluc (Lc 12,13-21)
En aquell temps, un de la gent digué a Jesús: «Mestre, convenceu el meu germà que es parteixi amb mi l’herència.» Jesús li contestà: «Bon home, qui m’ha encomanat a mi que fes de jutge o de mediador entre vosaltres?» Llavors digué a tothom: «Vigileu! Guardeu-vos de tota ambició de posseir riqueses, perquè ni que algú tingués diners de sobres, els seus béns no li podrien assegurar la vida.» I els ho explicà amb una paràbola: «Un home ric va treure de les seves terres unes collites tan abundants que no tenia on guardar-les. Tot rumiant es va dir: ja sé què faré: tiraré a terra els meus graners, en construiré de més grans, hi guardaré tot el meu gra i les altres mercaderies meves i em diré a mi mateix: “Tens reserves per a molts anys: reposa, menja, beu, diverteix-te.” Però Déu li digué: “Vas errat! Aquesta mateixa nit et reclamen el deute de la teva vida i tot això que volies guardar-te, de qui serà? Així passa amb tothom qui reuneix tresors per a ell mateix i no es fa ric als ulls de Déu”.»
Homilia:
Ens parlen constantment d’Economia. La paraula clau és aquesta: Crisi! Què ha vingut després d’un anys que vam dir de prosperitat.

Hem vist a l’evangeli com intenten que Jesús prengui partit davant dels estralls que produeix aquest fet de la falta d’economia. Jesús és clar i contundent: “No he vingut a fer de mediador”, ni Jesús té un pla econòmic per oferir, però sí que posa el dit a la llaga: “Vigileu. Guardeu-vos de l’ambició de posseir riqueses perquè, ni que algú tingués diners de sobres, els seus bens no li poden assegurar la vida”. Més clar no es pot dir.

No podem perdre de vista la pregunta que es fa l’anomenat portaveu del poble: Què en treu l’home de tot el seu esforç?

Són molts els indicadors que assenyalen que al nostre món el progrés va associat a una força financera... cada vegada més gran. Que és el que de veritat ens mou? La cobdícia? L’avarícia? La generositat? Unes actituds que són totalment oposades.

Nosaltres que ens diem creients ens enriquim amb els valors de Jesús. No es tracta de si tenim molt o poc; sinó de quin és el valor que donem a la vida.

Al final de l’evangeli hi ha una qüestió que Jesús proposa, que és un repte en un món on socialment és tant valorat l’èxit personal. La nostra proposta, si es pot parlar així, és per a la vida, però... quina vida? Creure és acceptar incondicionalment que l’experiència de vida de Jesús sigui també la nostra. Aquí comença el nostre examen de consciència. “Estimar allò que és de dalt”

Avui, l’accent de les lectures està centrat en el perill que representa l’afany d’acumular bens materials. Però podeu anar més enllà: ja que estem a l’Any Sant de la Misericòrdia podem fer memòria de retalls de l’Evangeli que ens conviden a augmentar la capacitat de despreniment, no només la capacitat de tenir més.

Allò que ens ha de moure és la capacitat de ser més. Jesús ens anima a trobar el veritable valor de les coses d’aquest món. Mireu sinó a sant Francesc d’Assís. Ni que algú tingués diners de sobres, els seus bens no li poden assegurar la vida... que és el gran valor! Sant Pau ho deia així: “Feu morir allò que us lliga a la terra”.

Avui cada u es podria proposar fer una reflexió sobre el sentit autèntic de la vida. Per a què visc? Què és realment viure? Per a qui visc? Per a Déu, a qui estimo, a qui vull servir? O per a mi mateix, procurant evitar que el diner no sigui el mòbil de la meva vida? Vull dir que el llegir no ens faci perdre l’escriure.


Valorar la saviesa de l’Esperit ens farà rics, fins i tot sense valors materials.